تایپوگرافی

تایپوگرافی چیست؟

تایپوگرافی یک هنر و تکنیک است که به کمک آن میتوانید نوشته ی خود را زیبا خوانا و جالب توجه کنید. به عبارت دیگر تایپوگرافی هنر چیدمان حروف برای زبان تصویری است. ترتیب قرارگرفتن که شامل سبک حروف، اندازه حروف، کشش خطوط، فاصله بین حروف و... میشود. واژه ی تایپوگرافی همچنین برای چینش، ظاهر و نظم حروف، اعداد، و علائم و نشانه ها در کنار همدیگر نیز به کار میرود.
حتما میدانید که وقتی شما میخواهید یک کسب و کار جدید، استارت آپ، کارآفرینی و یا یک سایت جدید راه بیندازید با چالش های بسیار زیادی رو به رو هستید. اولین و یکی از مهمترین چالش ها انتخاب اسم کسب و کار است که به‌ دنبال آن لوگوی مناسب کسب و کار جدید خود را طراحی خداهید کرد. انتخاب یک لوگوی خلاقانه و چشم گیر که در ذهن مردم نقش ببندد چالش دیگر شما خواهد بود که میتواند نقش بسیار مهمی در موفقیت کسب و کار شما داشته باشد. طراحی لوگو انواع بسیار مختلفی دارد که با مراجعه به طراحان گرافیک حرفه ای میتوانید با سلیقه ی خود و طرحی که در ذهن دارید از آنها بخواهید لوگوی مناسب و تاثیرگذارِ کسب و کار شما را طراحی کنند. اما در ادامه میخواهیم راجب یکی از انواع لوگو ها که ریشه بسیار قدیمی در هنر ایران دارد و بسیار محبوب است، یعنی تایپوگرافی، صحبت کنیم.
تایپوگرافی
تا کنون تعاریف مختلفی برای تایپوگرافی بیان شده است؛ هنر و فن چینش حروف، هنر پزدازش متن، زبان تصویری و... اما به بیان کامل میتوان گفت تایپوگرافی هنری است که طراح با تغییر عناصر متن مثا فاصله ی بین حروف، کشش، اندازه حروف و... یک نوع زبان تصویری برای متن ایجاد میکند که زیبایی متن را برای نمایش دادن افزایش میدهد. تایپوگرافی در دنیای امروز کاربرد های بسیاری دارد همچون: طراحی گرافیک، طراحی لوگو، طراحی پوستر، طراحی مولتی‌ مدیا، در فضاها ی مجازی و... طراح تایپوگرافی میتواند از خط و خوش نویسی نیز در طراحی خود بهره ببرد اما باید توجه داشت که تایپوگرافی با خطاطی متفاوت است. به عنوان مثال برای طراحی پوستر یک نمایشگاه هنری میتوان برای نشات دادن هنر در حروف نوشتاری از خوش نویسی برای تایپوگرافی استفاده کرد.

تایپوگرافی در طراحی لوگو

زمانی که ما برای طراحی لوگو از تکنیک تایپوگرافی استفاده میکنیم با مفهومی روبه رو میشویم که به آن لوگوتایپ میگویند. در واقع لوگوتایپ به لوگویی گفته میشود که در طراحی آن از حروف یا نام کسب کار استفاده شده باشد. لوگو تایپ یک از محبوب ترین و همچنین یکی از تخصصی ترین شاخه های طراحی گرافیک می باشد. طراحی لوگوتایپ نیازمند مهارت زیاد طراح در کار با حرف و تسلط به هنر تایپوگرافی است.
تایپوگرافی
لوگوتایپ میتواند در انواع مختلفی به کار رود نوع فعالیت شما در شکل ظاهری، رنگ، اندازه و... لوگوتایپ تاثیر بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال اینکه شما چه محصولی ارائه میدهید، یک موسسه مردنی یا دولتی هستید، بازار هدف شما کودکان هستند یا بزرگسالان، زنان یا مردان و... یک متخصص طراح گرافیک می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. به عنوان مثال لوگوتایپ در لوگوهای شخصی یا پرسنال لوگوتایپ کاربرد بسیاری دارد. زیرا نام کسب و کار به صراحت در لوگو بیان شده است. و سریع تر میتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. همچنین باید توجه داشت که در تبلیغات، برند سازی برای لوگوتایپ ساده تر است.
برای طراحی لوگوتایپ از ایده های مختلفی میتوانید استفاده کنید برای مثال:
  • استفاده از نام کامل شرکت یا مؤسسه
  • استفاده از حرف اول نام شرکت یا مؤسسه که به آن مونوگرام میگویند
  • استفاده از حروف اول یا نام اختصاری شرکت (برای شرکت هایی که نام های بیشتر از یک سیلابی دارند توصیه میشود)
  • ترکیبی از حروف و اعداد معنی دار درطراحی لوگوتایپ
بسیاری از افراد تایپوگرافی را با فونت نوشته اشتباه میگیرند. اما باید دانست که این دو با همدیگر بسیار متفاوت میباشند. تایپوگرافی ترتیبی از سمبول ها و کارکتر ها است. یعنی حروف، اعداد و دیگر کارکتر ها که به ما اجازه میدهند کلمات را با ظاهری خاص روی کاغد بیاوریم. در طرف دیگر، فونت به صورت یک شخصیت یا یک کارکتر از قبل به کمک تایپوگرافی تعیین شده و معمولا در یک اندازه یا استایل مشخص قرار دارد. و همچنین فونت ها فایل های مخصوص کامپیوتر هستند که شامل تمامی علائم و کارکتر ها میباشند.

اصول طراحی تایپوگرافی

اصول ترکیب بندی و طراحی


برای خلق یک اثر هنری یا گرافیگ زیبا این ده اصل زیر را باید مورد توجه قرار دهید:
تایپوگرافی

تعادل

(Balance)
تایپوگرافی

فضا

(Space)
تایپوگرافی

سلسله مراتب

(Hierarchy)
تایپوگرافی

تناسب

(Proportion)
تایپوگرافی

تضاد

(Contrast)

الگو

(Pattern)
تایپوگرافی

تأکید

(Emphasis)
تایپوگرافی

پیوستگی

(Unity)
تایپوگرافی

ریتم

(Rythme)
تایپوگرافی

حرکت

(Movement)

دسته بندی تایپوگرافی در طراحی


تایپوگرافی انواع مختلفی دارد که میتوان از روی انحنا و لبه ها نوع تایپ های مختلف را شناسایی کرد. در ادامه به برسی ۲ نوع از انواع تایپوگرافی می‌پردازیم:

نوع سنس سریف (Sans-serif Type):

  • ۱. متناسب
  • ۲. چهارگوش یا Square sans-serif
  • ۳. انسان شناسی یا Humanistic
  • ۴. هندسی یا Geometric

بیشتر بخوانید

علاوه بر تمامی موارد نام برده در این مقاله، آشنایی و شناخت رنگ ها و همچنین تاثیرات روانی هر کدام از آنها بر ذهن مخاطب میتواند در اثرگذاری هرچه بیشتر طراحی ما تاثیرگذار باشد. با مطالعه مقاله روانشناسی رنگ ها از قدرت و تاثیرات ناخودآگاه هر یک از آنها بر ضمیر ناخودآگاه انسان آگاهی یابید.

نوع های سریف (Serif Type):

سریف لاین تزئینی کوچی است که به انتهای برخی از حروف برای زیبا کردن آنها اضافه میشوند. سریف ها خود به چند زیر کلاس تقسیم میشوند:
  • ۱. استایل قدیمی یا Old Style
    مانند Adobe Jenson ، ITC Berkely old style و Goudy old style
  • ۲. تایپوگرافی گذار یا Transitional Serif
    مانند Times New Roman، Baskerville و Americana
  • ۳. نئوکلاسیک Neoclassical & Didone
    مانند Ditot، Marconi و Bodoni
  • ۴. حکاکی Slab Serifs
    مانند Rockwell و Soho
  • ۵.کلارندون Clarendon Serifs
    مانند Bookman ، Clarendon و Nimrod
  • ۶. گلیفیک Glyphic Serifs
    مانند Albertus، Cartier book و Friz Quadrata
تایپوگرافی

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به سل گرافیک میباشد