برندسازی

هشت استراتژی برای بهبود جایگاه برند

در این امر که هویت برند یک شرکت به سختی ساخته می شود، هیچ شکی وجود ندارد و هزینه های شکل گیری و خلق هویت برند و اوج گیری آن و شناخته شدن در بازار هدف مد نظر بسیار بالا است. شما می توانید برای محصول یا خدمات خود هزینه بیشتری بپردازید، مشتریان خود را به برندتان وابسته کنید و مخاطبان هدف خود را آسان تر از سایر رقبا به دست بیاورید. علاوه بر این، اگر یک برند شناخته شده داشته باشید می توانید افراد خبره در این کار را جذب کنید، و از همه مهمتر از رقبای خود پیشی بگیرید. خلق هویت برند یک بازی طولانی و حساب شده است، اما چندین استراتژی برندسازی وجود دارد که شرکت های کوچک و بزرگ می توانند در سفر خود به سمت تبدیل شدن به یک نام بزرگ (حداقل برای مشتری های هدف خود) از آنها استفاده کنند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مقدمات (نام و لوگو) را به درستی انجام دهید

اولین کاری که در برندسازی برای شرکت خود انجام دهید، احتمالاً مهمترین اقدام نیز خواهد بود و آن چیزی نیست به جز نام شرکت و آرم و لوگوی شما. هم نام و هم لوگوی مجموعه شما باید به طور هماهنگ با یک داستان معتبر از ارزش های شرکت شما صحبت کنند. علاوه بر این هر دو باید یادآوری برند شما توسط مشتری را آسان کنند و قادر باشند شما را در نردبان ذهن مشتریانتان در جایگاه بالاتری قرار دهند.

داستان سرایی کنید (برای همه)

از تعامل با مشتری، سرمایه گذار و رسانه می توان به عنوان فرصتی برای تاثیرگذاری مثبت استفاده کرد چرا که این داستان ها هستند که در خاطرات مردم می مانند نه لیست ویژگی های محصول. گفتن داستان از بسیاری جهات قدرتمند است و باعث می شود که توجه مردم به شما و کسب و کارتان جلب شود. داستان گویی کمک میکند تا با مخاطبانتان رابطه خوبی داشته باشید و از ذهن آن ها پاک نشوید. این باعث می شود احساس کنند که در تمام طول مدت بخشی از سفر شما بوده اند و به همین دلیل احتمالاً دلبستگی عمیقی به برند شما پیدا می کنند. فراموش نکنید که همه مشاغل در اصل مربوط به مردم هستند.
برندسازی
برندسازی

سخاوتمندانه و مرتب تولید محتوا کنید

واضح است که اگر مردم درک کنند که شما در حوزه عملکرد خود از اطلاعات بالایی برخوردار هستید، تمایل بیشتری به خرید از شما خواهند داشت. آنچه در اول راه ممکن است واضح نباشد این است که تمایل به خرید از شما در مخاطبانتان زمانی که از سمت شما ارزشی به آنها اضافه شده باشد افزایش خواهد یافت. یک راه خوب برای ایجاد چنین ارزشی برای مشتریان شما تولید مطالب و محتواهایی است که نیازهای آنها را برطرف می کند، ضمن اینکه تخصص خود را در مورد موضوع نشان می دهید. بنابراین فقط محتواهایی که خودتان را تبلیغ میکنند، ایجاد نکنید بلکه دانش واقعی را به اشتراک بگذارید. شما می توانید با حفظ حضور فعال خود از طریق وبلاگ نویسی، توییتر، فیس بوک، لینکدین و کانال های دیگر، و با به اشتراک گذاشتن ترکیبی از کاربردی از طریق وب ایجاد خلق ارزش کنید و فرآیند وفادار سازی بین خود و مخاطبانتان را تسهیل کنید. با این کار نه تنها باعث ایجاد اعتماد در آن دسته از مشتریانی خواهید شد که با برند شما آشنا هستند، بلکه از طریق اشتراک گذاری مطالب خود، در معرض دید مشتری های جدید نیز خواهید بود.

برای مطالعه بیشتر

ماندگاری برند شما در ذهن مخاطبان یکی از اولین راه های جلب نظر مشتریان است. اینکه برند شما به گونه ای خلق بشود که در تمامی موارد استفاده اش زیبایی اولیه را داشته باشد و در اولین نگاه توجه مخاطب را به خود جلب کند از نکاتیست که باید در حین برندسازی به آن توجه کرد.

در محل هایی حاضر باشید که مشتریان شما در آنها حضور فیزیکی خواهند داشت

همه در مورد رسانه های اجتماعی و ایجاد یک برند عالی آنلاین صحبت می کنند اما مسئله حائز اهمیت این است که تجربه شکل گرفته در برخورد رو در رو قدرت بالاتر و موثرتری دارد. حتی شرکت های دیجیتالی بزرگ و فعال در فضاهای آنلاین نیز در اماکن مختلف و به دلایل گوناگون سعی در برقراری ارتباط رو در رو با مخاطبان خود دارند. منظور از حضور در کنار مشتریان می تواند حتی به حضوری خلاقانه در موقعیت هایی که مشتریان شما نیاز واقعی و فوری به محصول شما داشته باشند محدود شود. به عنوان مثال، هنگامی که در یک روز گرم تابستان در تهران، بستنی خود را می خورید، نام برند آن را با طعم و مزه حس میکنید.

تعامل داشته باشید و سرگرم کننده باشید

مردم دوست دارند با آنها صحبت شود، اما با شما نه با ربات. بنابراین وقتی با مشتری های خود تعامل برقرار می کنید، سعی کنید مانند روبات رفتار نکنید. مخاطبان رسانه های اجتماعی خود را با رقابت های گوناگون یا ارائه هدایای متنوع درگیر کنید. مطالعات رفتارهای اقتصادی مردم نشان از آن دارد که دوست دارند برنده جوایز بزرگ باشند حتی اگر احتمال بردن جایزه کوچکتر بیشتر باشد. پس از این امتیاز به نفع خود استفاده کنید.
برندسازی
برندسازی

قسمتی از یک هدف بزرگتر باشید

از ارزشهای بزرگتری که به آن اعتقاد دارید و به عنوان یک برند تجسم می کنید، استقبال کرده و افتخار کنید. بعضی اوقات ممکن است به نظر برسد که آنها به طور مستقیم با محصول شما ارتباط ندارند، اما اگر بخشی از داستان معتبر برند شما باشد، می توانند وفاداری به برند را فراتر از آنچه یک محصول ساده می تواند ایجاد کند، ایجاد کنند. سیاسی شدن ممکن است بهترین روش اقدام برای همه برندها نباشد زیرا این امر می تواند دارای تاثیر مخربی باشد، اما راه های ارزشمند و کمتر بحث برانگیز دیگری نیز وجود دارد که می توانید به عنوان یک شرکت از آن استفاده کنید. به عنوان مثال، برند تولید لباس Girlfriend Collective با اطمینان خاطر خود را به عنوان یک برند اجتماعی و آگاه بازار معرفی می کند. آنها به جای اینکه فقط در مورد این مزیت خود صحبت کنند، با دعوت مشتریان و مشترکان خود به "تورهای مجازی" از کارخانه، این ارزش و مزیت رقابتی خود را به نمایش می گذارند.

برای مطالعه بیشتر

کمک به یک شرکت تازه تاسیس برای ایجاد خلق هویت برند موفق می تواند هیجان انگیز باشد. خلق هویت برند این امکان را به طراح می دهد تا با یک برند بر ذهن مخاطبان بازار هدف تأثیر بصری خوبی بگذارد، اما طراح باید به عناصری مثل طراحی آرم، چاپ و طراحی دیجیتال دقت کند.

جامعه ای از مخاطبین بسازید

قدرت فوق العاده ای نه تنها در ارتباط با مشتری های شما، بلکه در ایجاد اجتماع کاربران وجود دارد که می تواند در شکل دهی و پیشرفت محصول یا خدمات شما کمک کند. به عنوان مثال، پلتفرم یادگیری زبان DuoLingo به اندازه کافی هوشمند بود که متوجه شود مقیاس بندی محصول برای پاسخگویی به نیازهای کاربران برای ماژول های بیشتر زبان بسیار پر هزینه خواهد بود و مدت زمان زیادی طول می کشد. بنابراین به جای استخدام متخصصان زبان خانگی، آنها تصمیم غیر متعارف گرفتند که فناوری زیربنایی خود را در دسترس کاربران خود قرار دهند. به این ترتیب، زبانهای جدید در مدت زمان ضبط از طریق پایگاه کاربران فعال خود به Duolingo اضافه شدند. راه دیگر ایجاد یک جامعه این است که مشتریان خود را قادر می سازد به یکدیگر متصل شده و دانش خود را در مورد موضوعاتی که برایشان مهم است تبادل کنند. شما می توانید با میزبانی مجامع منظم یا در صورت امکان با میزبانی گروه های مختلف در فضای اداری خود برای رویدادهای کسب و کار خود این کار را انجام دهید. چنین تلاشهایی این فرصت را به شما می دهد که بصورت حضوری با مشتری های موجود یا بالقوه خود ملاقات کنید و از طریق فرصت به دست آمده، برای آنها ارزش ایجاد کنید.
برندسازی
برندسازی

تجاربی جادویی را برای مخاطبانتان رقم بزنید

در نظر بگیرید که چه خدمات پس از فروش بهتر و بیشتری می توانید ارائه دهید؟ سپس آن را اجرا کنید. اما باید توجه داشت که این احتمال وجود دارد که نرخ بازگشت مشتریانی که پیش از این تنها یکبار از خدمات شما استفاده می کردند به هزینه های پرداخت شده برای اجرای خدمات مد نظر شما بسیار پایین باشد.

اجرای این هشت استراتژی را به صورت مرتب در بدنه کسب و کارتان نهادینه کنید

برخی از این روشها نسبت به بقیه آسانتر است. با این حال در همه آنها، ارزش واقعی آنها پس از تکرار نمایان می شود نه در یک بار انجام آنها. بسیاری از عناصر نام تجاری منسجم و هویت بصری، داستان، ارتباطات، محتوا، خدمات به مشتری و… برای این است که در ذهن مخاطبان ثبت شوید و تکرار هر کدام از این کارها باعث ثابت شدن این جایگاه خواهد شد. با این حال، تاکید تمامی این روش ها بر این است که برای ساخت یک برند موفق نیازی به بودجه بی حد و مرز نخواهیم داشت. راز ایجاد یک برند که جایگاه خود را در دل و ذهن مشتریان خود پیدا کرده است، درک و فهم خواسته ها و نیازهای آنها و در مرحله بعد تر خلق تجربیات جدید و خلاقانه برای تک تک آنها میباشد.

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به سل گرافیک میباشد