طراحی کارت ویزیت

چهار نکته پیش از طراحی کارت ویزیت

اگر به دنبال طراحی کارت ویزیت هستید یا اینکه در فکر بهبود طراحی کارت ویزیت خودتان هستید پس مطالعه مقاله پیش رو را به شما پیشنهاد میکنیم.عوامل بسیار زیادی در طراحی کارت ویزیت اثرگذار و جذاب وجود دارند اما علاوه بر تمامی آنها که در مقالات قبلی هم به آنها اشاره شده است، رعایت و اطلاع از 4 نکته پیش از طراحی کارت ویزیت می تواند در بهینه سازی طراحی و بهبود عملکرد آن در جهت ایجاد تمایز در هویت برند به کمک شما بیاید. در این مقاله از 4 نکته طلایی برای طراحی کارت ویزیت پرده برداری خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

جهت قرارگیری اطلاعات روی کارت ویزیت

اندازه و جهت قرار گیری اطلاعات روی کارت ویزیت از اولین عناصری است که باید در مورد آن فکر کرد. جهت قرارگیری اطلاعات را به 3 گروه کلی تقسیم می کنم:
  • افقی
  • عمودی
  • برش مربع یا خاص

افقی

طراحی کارت ویزیت

افقی

قالب افقی رایج ترین جهت مورد استفاده در کارت ویزیت است. نکته مثبت در این است که، خواندن قالبهای افقی در هر حالتی به خصوص زمانی که در جا کارتی قرار دارند آسان است. قالب چاپ افقی توسط هر چاپگر قابل چاپ است. اما نکته منفی استفاده از این نوع جهت در طراحی کارت ویزیت، رایج بودن آن است. از آنجایی که بیشتر طراحان از جهت افقی استفاده می کنند، معمولاً یک اجرای منحصر به فرد نیست و همین امر بیشتر دیده شدن این نوع کارت ها را برای برندهای تازه تاسیس و کوچک سخت تر می کند.
طراحی کارت ویزیت

عمودی

قطعاً قالبهای عمودی از ظاهری ظریف تر و تمیز تری برخوردار هستند. به لحاظ متفاوت بودن این نوع کارت ویزیت توسط مجموعه طراحی سل گرافیک نیز به بسیاری از مراجعین محترم توصیه می شود. کارت های عمودی را می توان با چاپگر درست مانند کارتهای افقی چاپ کرد. مشکل اصلی این است که وقتی کارت در یک نگهدارنده کارت ویزیت قرار می گیرد، این طرح قابل خواندن نیست، اما جدای از این ایراد جزیی یکی از نوع های خاص کارت ویزیت به حساب می آیند.
طراحی کارت ویزیت

برش های مربعی یا خاص

اگر به دنبال خاص تر کردن طراحی کارت ویزیت مجموعه خود هستید میتوانید از کارت ویزیت های مربعی یا با برش های خاص استفاده کنید. نقطه برتری این نوع طراحی ها متفاوت بودن کارت ویزیت از انواع معمول و رایج آن است. بسیاری از چاپگرها کارت ویزیت را در قالب مربع ارائه می دهند. و برخی از چاپگرها می توانند کارت را به هر شکلی مانند قطره یا دایره برش دهند. اما توجه داشته باشید که همه چاپگرها نمی توانند این اشکال منحصر به فرد را چاپ کنند. هزینه برش های خاص کاملاً کمی بیشتر از کارتهای معمولی است. اما سوال اصلی اینجاست که چگونه می توان جهت صحیح و مناسب مشتری خود را انتخاب کرد؟ اولین عامل بررسی هویت برند و مطالعه دستورالعمل های برندسازی آنها است. عامل دوم بودجه است. اگر مشتری به دنبال صرفه جویی در هزینه است پس شما باید از یک طرح اولیه و ساده استفاده کنید. پس از تصمیم گیری در رابطه با جهت قرارگیری اطلاعات بر روی کارت ویزیت، نوبت به انتخاب جنس کارت شماست.

برای مطالعه بیشتر

آشنایی با اصول اولیه تایپوگرافی و استفاده از این اصول در طراحی کارت ویزیت می تواند به زیبایی و خاص شدن بیش از پیش طراحی ها کمک شایانی کند. در مقاله زیر توضیحات مفصلی در رابطه با تایپوگرافی و اصول رعایت شده در این دست از طرح ها داده ایم.

جنس

متداول ترین جنس های کارت ویزیت عبارتند از:
  • کاغذ
  • پلاستیک
البته تعداد متریال های مورد استفاده در طراحی آنها بسیار زیاد است اما در بیشتر موارد، از یکی از موارد نام برده شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
طراحی کارت ویزیت

کاغذ

کاغذ قطعاً پرکاربردترین جنس برای کارت ویزیت است. شرکت های چاپی از انواع کاغذ در پروژه های مختلف استفاده می کنند، از نازک تا ضخیم و بدون پوشش تا با روکش. کاغذ می تواند از لحاظ وزن و رنگ متفاوت باشد، و قیمت های متفاوتی نیز داشته باشد. می توانید یک کاغذ بسیار نازک با قیمت پایین تهیه کنید اما کیفیت چنین کاغذی عالی نیست. کاغذ نازک تمایل به ترک خوردن دارد و به نظر می رسد که آن خورده یا خراشیده شده است. بهتر است کمی بیشتر سرمایه گذاری کنید و طرحتان را روی کاغذ های ضخیم تر چاپ کنید.

طراحی کارت ویزیت

پلاستیک

طبق تجربه تیم طراحی سل گرافیک، بیشتر مشتریانی که از کارتهای پلاستیکی یا مشابه آنها استفاده کرده اند نمی خواهند دوباره از آنها استفاده کنند. آنها برای لمس کردن بسیار عالی هستند و نمی توانند مانند کاغذ خم شوند، اما بسیار گران تر از حتی ضخیم ترین کارت از جنس کاغذ هستند. لطفاً توجه داشته باشید که همه چاپگرها چاپ کارت ویزیت پلاستیکی را ارائه نمی دهند. شما باید به محل سفارش چاپ خود اطلاع دهید که آیا کارت ها شفاف، یخ زده یا مات هستند. مهم است که در هنگام طراحی به شفافیت فکر کنید زیرا می توانید همه چیز را از قسمت جلو در پشت مشاهده کنید.

چاپ و جوهر

چندین روش برای چاپ کارت ویزیت وجود دارد:
  • چاپ تک رنگ یا دو رنگ
  • چاپ افست چهار رنگ
  • چاپ دیجیتال
طراحی کارت ویزیت

چاپ تک رنگ یا دو رنگ

برخی از مشتریان یا متقاضیان طراحی کارت ویزیت معمولا با محدودیت بودجه مواجه هستند. در اینگونه مواقع میتوان از چاپ های تک رنگ یا دو رنگ استفاده کرد که معمولا اکثریت چاپگر ها قابلیت چاپ آنها را دارا هستند.
طراحی کارت ویزیت

چاپ افست چهار رنگ

این رنگ ها رنگهای پیش فرض چاپی هستند که مردم آنها را می شناسند که عبارتند از:

  • فیروزه ای
  • ارغوانی
  • زرد
  • سیاه
در بیشتر موارد از رنگ های بالا در چاپ طراحی های خود استفاده خواهید کرد.
طراحی کارت ویزیت

چاپ دیجیتال

این نوع چاپ درست مثل چاپ افست می باشد با این تفاوت که در این نوع چاپ دسترسی به همه ی رنگ (به خصوص آن دسته از رنگ هایی که با اضافه کردن چهار رنگ بالا درست نمی شوند) ممکن خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر

علاوه بر تمامی نکاتی که در این مقاله به آن پرداخته می شود، توجه به طراحی لوگو و داشتن طرحی متفاوت و خاص به عنوان نشان تجاری کسب و کار شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کمااینکه روند طراحی المان های مختلف هویت بصری با داشتن یک لوگوی متناسب و زیبا راحت تر هم خواهد شد. در مقاله زیر به بررسی اصول ابتدایی طراحی لوگو و فعالیت های تیم طرحی سل گرافیک در زمینه طراحی لوگو پرداخته ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

جلوه های تزئینی

آخرین گام پیش از طراحی کارت ویزیت انتخاب جلوه های تزئینی و اضافی کار مد نظر است. انواع مختلفی از کارها و تکنیک ها برای متنوع تر کردن کارت ویزیت هر مجموعه ای وجود دارد که در ادامه به بررسی سه فرآیند بیشتر شناخته شده خواهیم پرداخت.
  • برش
  • برجسته کردن
  • نقطهUV
البته جلوه های بیشتری وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید اما ما در این مقاله تنها به عرفی همین سه راهکار خواهیم پرداخت
طراحی کارت ویزیت

برش

ایجاد برش در کارت ویزیت بستگی به لوگو مشتری شما دارد. هرچه طراحی آرم ساده تر باشد، جلوه بهتری می یابد. اگر طراحی آرم و لوگو مخاطب شما در حالتی که در آن از یک رنگ استفاده شود زیبا به نظر میرسد پس بعد از اعمال برش نیز این زیبایی حفظ می شود.

طراحی کارت ویزیت

برجسته سازی

این راهکار هم در هنگام استفاده از یک آرم و لوگوی ساده جلوه بیشتری خواهد داشت و از آن در فانتزی تر کردن بیشتر کارت ها استفاده می شود. نکته منفی اما افزایش قیمت پروژه بعد از اعمال این تزئینات به کارت ویزیت خواهد بود. البته توجه به این نکته که محل چاپ سفارشات شما نیز باید توانایی چاپ این نوع از تزئینات را داشته باشند.
طراحی کارت ویزیت

نقطهUV

Spot UV منطقه دقیقی است که در آن یک لایه براق چاپ می شود. این نوع از تزئینات با کمک به زیبایی کارت ویزیت شما از هزینه پایین تری نیز نسبت به سایرین برخوردار است.

همانطور که در تمامی گام های این مقاله به آن اشاره شد در نظر گرفتن بودجه مشتریان در طراحی کارت ویزیت یکی از مهمترین نکاتیست که طراحان باید به آن توجه کنند. همه ما دوست داریم کارت های دقیق و جذاب درست کنیم، اما گاهی اوقات مجبور هستیم که کمی از زیبایی کارت کم کنیم و مهم است که بین طرح های زیبا و بودجه مشتری تعادل متناسبی برقرار شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی کارت ویزیت و همچنین افزایش بازدهی و تاثیر گذاری آن به سایر مقاله های سل گرافیک نیز نگاهی بیندازید.


کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به سل گرافیک میباشد