بندسازی و بازاریابی

چه تفاوتی میان برندسازی و بازاریابی است؟

هنگامی که در حال تاسیس یک برند هستید ممکن است که کلمات زیادی به گوش شما برسد که هماهنگ کردن آنها کاری دشواری به نظر بیاید. البت در میان این کلمات دو کلمه هستند که بسیار بر روی آنها تاکید می شود این کلمات همان برندینگ و مارکتینگ است. البته باید بدانید که این دو کلمه بسیار برای یک برند مهم است اما شاید برایتان سوال باشد که چه تفاوتی میان این دو است؟ حقیقت این است که، برندینگ و مارکتینگ دو مفهوم بسیار متفاوت هستند. و اگر می خواهید برند شما موفقیت آمیز باشد، باید تفاوت بین این دو را درک کنید و اینکه چگونه می توانید به طور موثر از هرکدام برای ارتقا سطح برند خود استفاده کنید. بنابراین، برندینگ دقیقاً چیست؟ مارکتینگ چیست؟ چه تفاوتی بین این دو وجود دارد و چگونه می توانید از هر دو برای ایجاد یک برند موفق و تاثیرگذار استفاده کنید؟

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

بازاریابی

قبل از اینکه به تفاوت بین برندینگ و مارکتینگ بپردازیم، ابتدا بگذارید آنچه دقیقاً برندینگ و مارکتینگ است را بررسی کنیم. مارکتینگ به عنوان مجموعه ای از ابزارها، فرآیندها و استراتژی هایی شناخته می شود که شما برای تبلیغ محصول، خدمات و شرکت خود استفاده می کنید. مارکتینگ را به عنوان اقداماتی که برای ارتباط با مشتریان خود انجام می دهید و آنها را مجبور به خرید محصولات یا خدمات خود می کنید، در نظر بگیرید.
مارکتینگ

برای مطالعه بیشتر

اما آنچه که امروز ماندگاری یا عدم ماندگاری یک مجموعه را معین میکند، استفاده از راهکارهای برندسازی است. با برندسازی راز اثرگذاری و ماندگاری هر چه بیشتتر یک کسب و کار را خواهید آموخت. به عبارت دیگر برندسازی را میتوان کلید پیروزی در رقابت بر سر سهم بیشتر از بازار بیشتر دانست. در مقاله زیر با ارائه راهنمایی گام به گام همراه شما خواهیم بود تا برندی بسازید اثرگذار و ماندنی. آموزش گام به گام خلق هویت برند
برندینگ

برندسازی

از طرف دیگر، برندینگ نوعی بازاریابی است که برند شما شکل میدهد. برندینگ عبارت است از اینکه شما به عنوان یک برند چه کسی هستید. این شامل ماموریت شما، ارزش های شما و آنچه شما را خاص و منحصر به فرد می کند. این عناصر اصلی برند شما مانند لوگو، وب سایت و سایر المان های هویت برند است. اگر برندینگ همان چیزی است که باعث می شود مردم جذب برند شما شوند، برندینگ چیزی است که شما را در ذهن مخاطبانتان هک میکند و آنها را به مخاطبان همیشگی شما تبدیل می کند.

تفاوت بین برندسازی و بازاریابی

بسیار خوب حال که می دانید برندینگ و مارکتینگ چیست بیاید تا درباره تفاوت های اصلی بین آنها صحبت کنیم: در حالی که از مارکتینگ برای تبلیغ محصول یا خدمات شما استفاده می شود، از برندینگ برای شکل دهی برند استفاده می شود. شما برای هر دو به یک استراتژی برند نیاز دارید و نکته ای که باید بدانید این است که آنها اهداف مختلف و نتایج متفاوتی دارند. چند مورد از اصلی ترین تفاوت میان برندینگ و مارکتینگ:

  • بازاریابی می تواند راهی عالی برای جلب توجه مشتری باشد، اما برندسازی راهی عالی برای جلب توجه است:
    مهم نیست که در کدام صنعت فعالیت می کنید، فقط یک شرکت در دریای رقابت هستید. و اگر می خواهید موجی ایجاد کنید و توجه مشتریان خود را جلب کنید، بازاریابی یک امر ضروری است.
  • بازاریابی باعث فروش می شود، برندسازی باعث شناخت و وفاداری می شود:
    در هسته اصلی، بیشتر استراتژی های بازاریابی برای دستیابی به نتایج است و بیشتر اوقات، نتایجی که این استراتژی ها برای به دست آوردن آنها باید به فروش برسانند.
  • برندینگ حرف اول را می زند، مارکتینگ رتبه دوم:
    شما این جمله قدیمی را می دانید که "کدام یک از آنها اولین بار آمد مرغ یا تخم مرغ؟ خوب، اگر ما در مورد نسخه کسب و کار این جمله صحبت می کنیم، احتمالاً بیشتر در خط کدام یک حرف اول را میزند برندسازی یا بازاریابی؟
  • استراتژی های مارکتینگ می آیند و میروند اما برندینگ برای همیشه وجود دارد:
    تا زمانی که در تلاش برای ایجاد یک کسب و کار موفق هستید، لازم است که به طور فعال آن کسب و کار را به بازار عرضه کنید. اما استراتژی هایی که برای بازاریابی برند خود استفاده می کنید موقتی است؛ هر تاکتیک بازاریابی شروع، میانه و پایان مشخصی دارد.
  • برندسازی به همان اندازه که روی مشتریان شما تاثیر می گذارد روی تیم شما هم تاثیر می گذارد:
    تیم شما افرادی خواهند بود که مسئول توسعه و اجرای استراتژی های بازاریابی شما هستند.

برای مطالعه بیشتر

ماندگاری برند شما در ذهن مخاطبان یکی از اولین راه های جلب نظر مشتریان است. اینکه برند شما به گونه ای خلق بشود که در تمامی موارد استفاده اش زیبایی اولیه را داشته باشد و در اولین نگاه توجه مخاطب را به خود جلب کند از نکاتیست که باید در حین برندسازی به آن توجه کرد.

در پایان، بازاریابی روندی است که منجر به فروش هر چه بیشتر شما خواهد شد، اما برندسازی پایه ای است که شما بر روی آن شهرت و وفاداری مشتری خود را بنا می کنید و در دراز مدت از این مسئله سود خواهید برد. نکته ای که باید همیشه به یاد داشته باشید این است که برند سازی یک فعل و پروسه است و مراحل مختلفی دارد. بنابراین اگرچه در ابتدا ممکن است دلهره آور به نظر برسد - با در نظر گرفتن کلیه برنامه ریزی ها، دارایی ها و پرسنلی که به دنبال خلق یک برند فراموش نشدنی می روند - این امر همچنین یکی از کاربردی ترین راه ها در زمینه سودآوری هرچه بیشتر برای مجموعه شماست. با برندسازی میتوانید داستان کسب و کار خود را از طریق تک تک المان های مجموعه خود به گوش مخاطبانتان برسانید. اگر ابتدای راه هستید یا در حال طی کردن این مسیر دچار سختی هایی شده اید و یا اینکه حتی مسیر خود را گم کرده اید، به یاد داشته باشید که تیم طراحی سل گرافیک تا آخرین لحظه با شما خواهد بود. پس بیان داستان کسب و کارتان برای خلق هویت برندی ماندگار و یا احیای آن از طریق دکمه زیر با ما در تماس باشید.


کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به سل گرافیک میباشد