هویت برند

هویت برند شما، درست مانند هویت و اخلاق شخصی شما برندتان را خاص و منحصر به فرد می کند. هویت برند شما درست مانند چاشنی ویژه ای می باشد که کسب و کار شما را از سایرین هم نامان و رقیبانتان جدا می کند و نکته ای که شما را در مسیر برندسازی و شناخته شدن بیشتر کمک می کند همین طراحی هویت برند است. اما هویت برند دقیقا چیست؟ چه ارتباطی با طراحی دارد؟ و چگونه می توانید یک هویت تجاری قوی شکل دهید که تجارت شما را به سطح بعدی سوق دهد؟

هویت برند چیست؟

هویت برند

هویت برند مجموعه تمام عناصری است که یک شرکت ایجاد می کند تا تصویر مناسبی را به مصرف کنندگان خود نشان دهد. هویت برند با "تصویر برند" و "برندینگ" متفاوت است. اصطلاح برندسازی به عملكرد بازاریابی در شکل دهی فعال به یك برند مشخص اشاره دارد. برند ادراک شرکت از نگاه دنیا است.
بیایید تعریف هویت برند را با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید شما دانش آموز دبیرستانی ای هستی که از محبوبیت چندانی برخوردار نیست. شما میخواهید جذاب و محبوب به نظر برسید و در جمع دانش آموزان محبوب و دوست داشتنی مدرسه حضور داشته باشید. نمی توان با زور دیگران را مجاب به داشتن تصویری جذاب از شما کرد و برای داشتن محبوبیت بین سایرین باید کارهایی انجام دهید. به عنوان مثال از آخرین جک ها اطلاع داشته باشید. توی تیم فوتبال مدرسه عضو شوید و ... در آخر شما باید مطمئن شوید که از نظر ظاهری نیز مناسب نقش جدید خود هستید. پس شروع به پس انداز کردن برای خریدن آخرین مدل کتونی نایک می کنید یا مدل موی خود را به روز تر می کنید.
این عناصر ملموس مانند مدل موی جدید، لباس های خاص، کتونی آدیداس آخرین مدل و ... هویت برند نام می گیرند. هویت برند شما همان چیزیست که شما را فورا برای مخاطبانتان قابل تخیص می کند. مخاطبان شما هویت برند شما را با محصول یا خدمات شما ارتباط می دهند، و آن هویت چیزی است که باعث ایجاد ارتباط بین شما و مشتریان می شود، وفاداری مشتری را می سازد و تعیین می کند که مشتریان شما چگونه برند شما را درک می کنند.

چگونه یک هویت برند قوی خلق کنیم؟

قبل از اینکه عناصر ملموس خود را در مسیر برندسازی انتخاب کنید باید بدانید که به عنوان برند چه کسی هستید و این امر مستلزم اطلاع داشتن از چند نکته کلیدیست:

  • ماموریت شما ("چرا" برند شما چیست؟)
  • ارزشهای شما (چه عقایدی مجموعه شما را به جلو راهنمایی می کند؟)
  • شخصیت برند شما (اگر برند شما یک شخص بود (پرسنال برند) چه خصوصیات اخلاقی ای داشت؟)
  • موقعیت منحصر به فرد شما (چگونه خود را از رقابت متمایز می کنید؟)
  • صدای برند شما (اگر برند شما فردی بود ، چگونه می توانست ارتباط برقرار کند؟)

این عناصر همان چیزی هستند که به شما در برندسازی کمک می کنند، و قبل از شروع ساختن هویت تجاری خود، مهم است که درک کاملی از هرکدام داشته باشید. اما اگر در رک و شناخت برند خود دچار مشکل شدید، به یک جلسه فکر و طوفان مغزی احتیاج دارید تا به شما کمک کند که به شفافیت مطلوبی از برند خود دست پیدا کنید. سل گرافیک به شما کمک می کند که علاوه بر درک و شناخت بیشتر از برند و جایگاه برند خود، پا را فراتر از قبل گذاشته و برندی ماندگار را خلق کنید. اما برای رسیدن به شناختی سطحی از برند خود میتوانید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چرا این تجارت را شروع کردیم؟
  • اعتقادات و ارزشهایی که به عنوان یک شرکت برای ما مهم است چیست؟
  • چه کاری را بهتر از هر کس دیگری انجام می دهیم؟
  • چه چیزی ما را خاص می کند؟
  • اگر ما می توانستیم برند خود را در سه کلمه توصیف کنیم، آن کلمات چه چیزهایی بودند؟
  • سه کلمه ای که ما می خواهیم مشتریان برای توصیف ما از آنها استفاده کنند چیست؟
اما هنگامی که به سطح مطلوبی از شناخت در رابطه با برند خود رسیدید، زمان آن فرا رسیده است که هویتی را خلق کنید که به برند شما جان بدهد و به مشتریان نشان بدهد که شما چه کسی هستید.
هویت برند

طراحی پایه و اساس هویت برند

دارایی های طراحی شما عناصر ملموس هستند که چگونگی درک نام تجاری شما را تعیین می کنند. مواردی مانند آرم، بسته بندی، طراحی وب، گرافیک رسانه های اجتماعی، کارت ویزیت و لباس فرم کارمندان خود. به عبارت دیگر:

اثرگذار تر کردن طراحی = ماندگار تر کردن هویت برند = ایجاد یک تجارت موفق که نمایش دهنده کسب و کار شما به عنوان یک برند است.

طراحی برند خود را توسعه دهید

قبل از طراحی عناصر مختلف برند خود، باید به این امر توجه داشته باشید که ابتدا اصول اولیه طراحی خود را مشخص کرده و سپس از ابتدایی ترین چیز ها به بالا حرکت کنید. همچنین داشتن مشاورانی خبره که تجربه خلق برندهای موفق در کارنامه دداشته باشند نیز می تواند کمک بسیاری خوبی به شما باشد. تیم طراحی سل گرافیک با سال ها تجربه در کنار کسب و کر های کوچک و بزرگ بوده است و آن ها را در مسیر شکل گیری و شناخته شدن هر چه بیشتر یاری داده است. عناصر ابتدایی و پایه در طراحی های شما و هر برند دیگری عبارت اند از:

1- تایپوگرافی

تایپوگرافی به فونت اننتخاب شده برای برند مجموعه شما اشاره دارد. چهار دسته بندی کلی تایپوگرافی وجود دارد:
هویت برند - فونت
هویت برند - فونت
هویت برند - فونت
هویت برند - فونت
  • فونت های سریف (Serif Fonts): در انتهای هر حرف چیزی شبیه لنگر (یه به عقیده بعضی از افرادف پا) دارند. اگرمی خواهید نام تجاری شما قابل اعتماد، با اصالت و اندکی قدیمی به نظر برسد انتخاب این فونت را به شما پیشنهاد می کنیم.

  • فونت های سان سریف (Sans Serif Fonts): اگر سریف پا باشد اینن دسته از فونت ها را می توان بدون پا دانست. این گروه از فونت ها شامل حروفی هستند که دارای لبه های صاف و فاقد لنگر می باشند. این دسته از فونت ها حس مدرن و شفاف بودن بیشتری به برند شما خواهند داد.

  • فونت های اسکریپت (Script): این دسته از فونت ها دست خط تند و تیز را تقلید می کنند.این دسته از فونت ها می توانند راهی مناسب برای اضافه کردن حس لوکس بودن یا زنانگی به برند شما باشند.

  • فونت های نمایش (Display): هر فونت نمایشی یک عنصر خاص دارد. چه از نظر شکل، چه حروف غیر عادی، خط سایه، یا لبه های هنری تر. آیا می خواهید بیانیه ای جسورانه صادر کنید و برندی را به همگان معرفی کنید که به سادگی فراموش نخواهند کرد؟ فونت های نمایشی راه حل شماست.

برای مطالعه بیشتر

آشنایی با اصول اولیه تایپوگرافی و استفاده از این اصول درخلق هویت برند می تواند به زیبایی و خاص شدن بیش از پیش طراحی ها کمک شایانی کند. در مقاله زیر توضیحات مفصلی در رابطه با تایپوگرافی و اصول رعایت شده در این دست از طرح ها داده ایم.

1- رنگ

نکته مهم بعدی در خلق هویت برند توجه به رنگ سازمانی است. توجه به این نکته که مشتریان و مخاطبان شما پیوندی روانشناختی با رنگ های گوناگون دارند الزامی می باشد. انتخاب پالت رنگی مناسب می تواند تاثیری جدی در نحوه درک برند شما توسط مخاطبانتان داشته باشد. قبلا در مقاله ای به بررسی روانشناسی رنگ ها پرداخته ایم که مطالعه آن می تواند به شناخت و درک بیشتری از اهمیت این مسئله ایجاد کند.

اما کار به اینجا ختم نمی شود. موارد دیگری همچون فرم و شکل لوگو، طراحی لوگوی مجموعه، سایت،بسته بندی محصولات، کارت ویزیت و ... نیز در شکل گیری و جا افتادن هویت برند شما در ذهن مخاطبانتان از اهمیت بالایی برخوردار هستند که هر کدام از آنها را در مقاله بعدی با شما در میان خواهیم گذاشت. برای مطالعه قسمت دوم مقاله روی دکمه زیر کلیک کنید.


کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به سل گرافیک میباشد