طراحی لوگو

انواع مختلف لوگو

لوگو تصویری است که بیان کننده هویت برند شماست. طراحی لوگوی شما آن چیزیست که میخواید در نگاه اول به مخاطب خود منتقل کنید. آیا می دانستید که هفت نوع مختلف طراحی آرم و لوگو وجود دارد؟ اگرچه همه لوگو ها ترکیبی از تایپوگرافی و تصاویر هستند، هر نوع از این آرم ها احساس متفاوتی به برند شما می دهد و از آنجا که آرم شما اولین چیزی است که مشتریان آن را مشاهده میکنند، باید اطمینان حاصل فرمایید که حس نهفته در آن را به درستی دریافت خواهند کرد. آیا می خواهید بهترین نوع آرم را برای کسب و کار خود انتخاب کنید؟ پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید

آنچه در این مقاله مطالعه خواهید کرد:

لوگو مونوگرام

این نوع لوگو ها با استفاده از ترکیب حروف اول نام شرکت ها و ایجاد یک تایپوگرافی خلاقانه و ساده دست به خلق لوگوهای فوق العاده شیک و زیبایی می زنند. نکته لازم توجه در این نوع لوگوها این است که تنها با استفاده از چند حرف از نام تجاری شما اقدام به بیان داستان کسب و کار شما خواهند کرد. بهترین محل استفاده از این نوع لوگوها زمانیست که نام کمپانی یا شرکت شما بلند است که با مخفف کردن نام و نگه داشتن چند حرف از آن پروسه طراحی لوگو آغاز خواهد شد. به عنوان مثال، گفتن و به یاد آوردن ناسا به جای استفاده از نام کامل این مجموعه که اداره ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده آمریکا میباد به مراب راحت تر است. از آنجا که تمرکز روی حروف ابتدایی نام های تجاری است، فونت انتخاب شده و یا ایجاد شده بسیار مهم است تا مطمئن شوید که آرم شما نه تنها با آنچه شرکت شما انجام می دهد، بلکه در هنگام چاپ روی کارت ویزیت قابل خواندن باشد. همچنین، اگر در حال حاضر به اندازه کافی شناخته شده نیستید می توانید نام کامل شغل یا خدمت ارائه شده توسط شما یا کسب و کارتان را زیر لوگو درج کنید تا مردم فورا متوجه نوع فعالیت شرکت شما شوند.

طراحی لوگو
طراحی لوگو

لوگو تایپ

درست مانند لوگوی مونوگرام، لوگوتایپ یک آرم مبتنی بر قلم و نوشته  است که تنها روی نام یک کسب و کار متمرکز است. به ویزا و کوکاکولا فکر کنید. وقتی یک شرکت دارای نام مختصر و مشخص باشد، لوگوتایپ واقعا خوب کار می کنند و جزو بهترین لوگو ها در این زمینه خواهد بود. نماد Google نمونه ای عالی از این نوع لوگو است. این نام به خودی خود جذاب و به یاد ماندنی است، بنابراین، هنگامی که لوگو تایپ با یک تایپوگرافی قوی ترکیب شود، این آرم به ایجاد شناخت قوی برند کمک می کند. همچنین، مانند یک آرم مونوگرام، دقت در انتخاب نوع تایپوگرافی یک تصمیم مهم خواهد بود. از آنجا که توجه شما به نام شما متمرکز خواهد شد، باید توجه خود را معطوف خوانایی هر چه بیشتر لوگوی طراحی شده کنید.

چه موقع از آرم های مونوگرام و لوگوتایپ استفاده کنید:
  • در صورتی که نام کسب و کار شما طولانیست، استفاده از یک لوگوی مونوگرام ساده و استفاده از حروف ابتدایی یا مخفف شده کسب و کارتان به صورتی کاملا خوانا می تواند به یاد آوری هرچه بهتر کسب و کار شما توسط مخاطبانتان منجر شود.

  • اگر که کسب و کار شما به تازگی وارد کارزار رقابتی شده است انتخاب یک طراحی لوگوتایپ کوتاه و خوانا می تواند شما را از به هم ریختگی های طولانی بعدی مصون کند.

  • بازی با نوع نوشتار به خصوص اگر نام کسب و کار شما به گونه ایست که به راحتی در ذهن مخاطبان خواهد ماند ایده ای مناسب جهت طراحی آرم مجموعه خواهد بود. طراحی متفاوت نوشتار (تایپوگرافی) نام شما به خاطره انگیزتر شدن شما کمک خواهد کرد.

  • دقت کنید که استفاده از این دو نوع لوگو علیرغم سادگی ظاهری، نیازمند دقت بسیار بالا و رعایت نکات پیچیده و ظریفی هست که تنها از عهده متخصصین این حوزه برخواهد آمد. پس قبل از آغاز فرآیند طراحی لوگوی خود شخص یا تیم حرفه ای در این زمینه را پیدا کنید.

برای مطالعه بیشتر

توجه به طراحی لوگو و داشتن طرحی متفاوت و خاص به عنوان نشان تجاری کسب و کار شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کمااینکه روند طراحی المان های مختلف هویت بصری با داشتن یک لوگوی متناسب و زیبا راحت تر هم خواهد شد. در مقاله زیر به بررسی اصول ابتدایی طراحی لوگو و فعالیت های تیم طرحی سل گرافیک در زمینه طراحی لوگو پرداخته ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.
طراحی لوگو

لوگو تصویری

یک علامت تصویری (که گاهی به آن سمبل یا لوگو نماد گفته می شود) یک آیکن یا نشانه ای مبتنی بر طراحی و اصول گرافیکی است. برای درک هرچه بهتر این لوگو میتوان گفت که لوگوی تصویری درست همان تصویر یا شکلیست که پس از شنیدن نام یک کسب و کار در ذهن شما نقش خواهد بست. لوگو نمادین اپل و پرنده توییترنیز از همین دست لوگوها هستند. آرم های هر یک از این شرکت ها چنان جذاب است و فرآیند برندینگ روی هر کدام از این لوگوها به گونه ای انجام شده است که مخاطبان (چه طرفدار این محصولات باشند چه نه) با شنیدن نام آنها به یاد تصاویر نام برده خواهند افتاد. به همین دلیل، می تواند برای شرکت های جدید یا کسانی که دارای برند تجاری شناخته شده نیستند، یک نوع آرم فریبنده باشد. بزرگترین چیزی که باید هنگام تصمیم گیری برای طراحی لوگو با علامت تصویری در نظر بگیرید این است که چه تصویری را انتخاب کنید. این تصویر همان چیزی است که تمام وجوه شرکت شما را در بطن خود جای خواهد داد. شما همچنین باید در مورد پیامدهای گسترده تر تصویری که انتخاب می کنید فکر کنید: آیا می خواهید با نام خود بازی کنید؟ یا به دنبال ایجاد معنای عمیق تر هستید (فکر کنید چگونه ارواح اسنپ چت به ما می گوید این محصول چه کاری انجام می دهد)؟ یا آیا می خواهید احساسات خاصی را در دل مخاطبان خود زنده کنید (همانطور که بنیاد جهانی حیات وحش با تصویر تلخ و یکپارچه خود از پاندا، گونه ای شایان ستایش و در معرض خطرانجام می دهد)؟

لوگو انتزاعی

لوگوی انتزاعی نوع خاصی از لوگوهای تصویری است و به جای اینکه شامل یک تصویر قابل تشخیص باشد (مانند سیب یا پرنده)، یک شکل هندسی انتزاعی را شامل می شود که در بر گیرنده تمامی نکاتی خواهد بود که شما میخواهید از آن برداشت شود. چند نمونه مشهور این نوع لوگو عبارتند از: دایره تقسیم شده Pepsi یا گل استری Adidas. عملکرد این نوع از لوگوها به دلیل تراکم اطلاعات و مفاهیم در یک تصویر خاص از عملکرد قابل قبولی برخوردارند. با این وجود، به جای اینکه محدود به تصویری از چیزهای قابل تشخیص باشید، آرم های انتزاعی به شما امکان می دهند تا چیزی را بی نظیر و منحصر به فرد برای نشان دادن برند خود بسازید. فایده یک نشان انتزاعی این است که شما بدون تکیه بر پیامدهای فرهنگی یک تصویر خاص می توانید آنچه را که شرکت شما به صورت نمادین انجام می دهد، منتقل کنید. از طریق رنگ و فرم می توانید معنا و مفهوم را بسط داده و احساسات را در مورد برند خود پرورش دهید.

طراحی لوگو
طراحی لوگو

لوگو شخصیت

لوگوهای شخصیت، آرم هایی هستند که یک شخصیت مصور را در بر می گیرند. اغلب رنگارنگ، گاه کارتونی، و همیشه سرگرم کننده هستند.  شخصیت ها یک راه عالی برای داستان سرایی برند شما هستند. لوگوهایی که از یک شخصیت برای نشان دادن برند خود استفاده می کنند می توانند تمامداستان برند خود را در قالب یک شخصیت ارائئه دهند. همچنین می توان به این شخصیت ها به عنوان سفیر تجارت و کسب و کار خود نگاه کرد. از بهترین لوگوهای مبتنی بر شخصیت می توان به لوگوی KFC اشار کرد. این نوع لوگو ها برای شرکت هایی که می خواهند با توسل به خانواده ها و کودکان، فضایی سالم ایجاد کنند، عالی هستند.

برای مطالعه بیشتر

فرآیند ثبت و طراحی آرم و لوگو فرایندی پیچیده است و همچنین مستلزم رعایت نکات بسیار زیادی پیش، در حین و بعد از طراحی. برای افزایش اثرگذاری آرم و لوگوی کسب و کارتان و همچنین به منظور شناخت روند طراحی آرم به صورت اساندارد و اصولی مطالعه مقاله زیر را پیشنهاد می کنیم.
چه زمانی از آرم های تصویر یا نماد استفاده کنیم:
  • درک یک علامت تصویری به تنهایی می تواند مشکل باشد. اگر سابق بر این لوگویی دارید که در نظر مخاطبان خود جا افتاده است و به راحتی قابل شناساییست اضافه کردن بخش تصویری و سمبلیک به ان میتواند کمک کننده باشد اما الزما همیشه جوابگو نخواهد بود. اگر نام کسب و کار شما خیلی طولانی است، می توانید از آرم های تجاری به نفع خود استفاده کنید تا منظور، هدف و رسالت مجموعه خود را به صورت گرافیکی منتقل کنید.

  • علائم تصویری و انتزاعی برای کسب و کارهای بین المللی بسیار مناسب هستند

  • اگر امکان تغییر مدل و الگوی کسب و کارتان در آینده بالاست استفاده از این نوع لوگوها به شما توصیه نمیشود. چرا که ممکن است با استفاده از المان هایی در لوگوی فعلی و ایجاد محدودیت در حوزه عملکرد خود بعدها با تغییر این الگو به مشکلات متعددی بخورید. به عنوان مثال ممکن است فروش پیتزا را شروع کرده و از پیتزا در آرم خود استفاده کنید اما وقتی شروع به فروش ساندویچ یا همبرگر می کنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

  • علائم انتزاعی به شما امکان می دهد تا تصویری کاملاً منحصر به فرد برای شغل خود ایجاد کنید، اما بهترین کار برای طراحی متخصصانی است که می دانند چگونه رنگ، شکل و ساختار با هم ترکیب می شوند تا معنا پیدا کنند.
  • اگر مخاطب کسب و کار شما کودکان، خردسالان و یا خانواده های هستند استفاده از یک لوگوی مبتنی بر شخصیت میتواند گزینه مناسبی برای کسب و کار شما باش. یکی از مزایای بزرگ لوگو های شخصیت این است که می تواند تعامل با مشتری را افزایش دهد. بنابراین یک ابزار عالی برای بازاریابی رسانه های اجتماعی و همچنین رویدادهای بازاریابی در دنیای واقعی به شمار می آیند.

  • به یاد داشته باشید که یک شخصیت تنها بخشی از یک آرم و برند موفق است و ممکن است شما نتوانید از آن در تمام مواد بازاریابی خود استفاده کنید. به عنوان مثال، یک تصویر کاملاً دقیق ممکن است روی کارت ویزیت چاپ خوبی نداشته باشد. بنابراین توجه شما را به نوع دیگری از طراحی های آرم و لوگو جلب میکنیم.

لوگو ترکیبی

این دسته از لوگو ها با ترکیب تصویر و نوشته اقددام به خلق نشانی ترکیبی از کسب و کار ما خواهند کرد. این لوگو ها می تواننند هر یک از انواه لوگوهای نام برده شده در دو گروه بالا را شامل شوند. برخی ازبهترین لوگوهای ترکیبی شناخته شده Doritos Burger King و Lacoste هستند. از آنجا که نام به کار برده شده در لوگو با تصویر در ارتباط است، یک لوگوی ترکیبی یک انتخاب همه کاره است، که متن و نماد یا شخصیت با هم برای تقویت برند شما فعالیت می کنند. با یک لوگو ترکیبی، مردم نیز بلافاصله شروع به پیوند دادن نام شما با علامت تصویری یا شخصیت شما خواهند کرد! در آینده ممکن است بتوانید به طور انحصاری به یکی از این دو عنصر تکیه کنید و لازم نیست همیشه نام خود را درج کنید. همچنین، از آنجا که ترکیب یک نماد و متن یک تصویر متمایز را در کنار هم ایجاد می کنند، این آرم ها معمولاً ساده تر از یک علامت تصویری هستند.

هر کدام از انواع لوگوهای بالا را که انتخاب کنید، باید توجه داشته باشید که لوگوی شما، اولین برخورد بصری شما با مخاطبان جامعه هدف شما خواهد بود لذا برخورداری از یک آرم و لوگویی که اهداف و خدمات ما را به بهترین نحو به نمایش بگذارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. با توجه به همین اهمیت بالا لزوم همکاری با تیمی که از این بازار و حرفه شناخت کافی داشته باشد بیش از پیش بر صاحبین کسب و کار روشن می شود. تیم طراحی سل گرافیک نیز با سالها تجربه در کنار تماممی برند های کوچک و بزرگی خواهد بود که به دنبال متمایز بودن در بین سایر رقبای خود هستند.

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به سل گرافیک میباشد