برندسازی

برندسازی چیست؟

برندسازی یکی از روش های بازاریابی در شکل گیری برندی فعال و کسب و کاری موفق است. اما جدا از این تعریف پایه نکات با اهمیت بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. برندسازی همان چیزی است که شغل شما برای حل کردن آشفتگی و جلب توجه مشتری ایده آل شما نیاز دارد. خلق هویت برند همان چیزی است که خریداران بار اول را به مشتری های دائم تبدیل می کند و مخاطبان بی تفاوت و کسانی که قبلا حسی نسبت به شما و یا نام و نشان شما نداشته اند را به تبلیغ کنندگان برند شما تبدیل می کند. این همان اهرمیست است که شما را در تاثیر گذاری هرچه بیشتر و شناساندن کسب و کارتان به مخاطبان بازار هدف شما یاری می دهد.
به عبارت دیگر، اگر می خواهید در شغل خود موفق شوید، باید پروسه برندسازی را مهم بشمارید. اما چرا، دقیقاً، برندسازی اینقدر مهم است؟ چه نتیجه ای در پس پرده برندسازی نهفته است که همه کسب و کارها از کوچک تا بزرگ به دنبال پیاده سازی اصول آن میباشند؟ و چگونه می توانید کسب و کار خود را برنامه ریزی کنید و سر و سامان دهید که تأثیر واقعی بر مخاطبان بازار هدف خود بگذارد و در دل و ذهن آنان دوخته شود؟ در این مقاله، به بررسی اصول و عناصر برندسازی خواهیم پرداخت و از اهمیت آن پرده برداری خواهیم کرد.

برندسازی

منظور از برندسازی چیست؟

برندسازی از حدود 350 سال پس از میلاد وجود داشته و از کلمه "Brandr" گرفته شده است که به معنی "سوختن" در زبان نورسینای باستان است. در دهه 1500، این به معنای علامتی بود که دامداران به منظور نشان دادن مالکیت بر دام های خود می زدند. با این حال، امروزه برندسازی پای خود را فراتر از گذشته نهاده است و چیزی بیشتر از یک آرم و نشان است. برندسازی را میتوان واکنش احساسی مخاطبان و مشتریان یک کسب و کار به آن مجموعه دانست.
برند شما مجموعه ای از احساسات مخاطبانتان نسبت به نام مجموعه شما میباشد. اما برندسازی را میتوان مجموعه اقداماتی دانست که شما برای پرورش همین احساسات در مخاطبانتان انجام می دهید. به عبارت دیگر، برند شما اسم کسب و کار شماست، اما برند سازی فعلیست که در جهت ماندگار کردن و گره زدن برندتان با عواطف مخاطبانتان انجام می دهید. وقتی یک آرم و لوگو طراحی می کنید، برندسازی کرده اید. وقتی پیام برند خود را توسعه می دهید، به روند برندسازی کمک کرده اید. هنگامی که با تیم بازاریابی خود برای ایجاد طوفان تبلیغاتی در یک کمپین تبلیغاتی جمع می شوید نیز در حال برندسازی هستید. هر اقدامی که برای شکل دادن به نام تجاری خود انجام دهید، به طور خلاصه، در زمره برندسازی قرار خواهد گرفت.

برای مطالعه بیشتر

هویت برند دقیقا همان چیزیست که شما را از سایر رقابتان متمایز می کند. خلق هویت برند سوخت موتور محرک شما برای داشتن برندی ماندگار و محبوب است. اما این که یک هویت برند چگونه ساخته و پرداخته می شود چیزیست که قبلا در مقاله آموزش خلق هویت برند به آن پرداخته ایم.

اهمیت برندسازی

برندسازی مهم است زیرا:

  • به شما کمک می کند تا در میدان نبرد در برابر رقبای خود سربلند بیرون آیید. فرقی نمی کند در چه صنعتی مشغول هستید همین که آغاز به خلق یک هویت و برند می کنید ناخودآگاه درگیر رقابتی سخت و نفس گیر می شوید و سربلندی شما در این رقابت در گرو اسفاده بهتر از اصول برندینگ است.
  • برندسازی به شما کمک می کند تا روش هایی را که متفاوت، خاص و منحصر به فرد هستند تعیین کنید و این به مشتریان شما نشان می دهد که چرا آنها به جای رقبای خود باید با شما همکاری کنند.
  • باعث ایجاد آگاهی از برند می شود. اگر می خواهید یک برند موفق بسازید، باید قابل تشخیص باشید. نام تجاری مناسب (از جمله طراحی آرم و لوگوی تأثیرگذار، طراحی سایت و سایر دارایی های برند) به شما کمک می کند استایل خاصی را به وجود آورید، و این امر به شما کمک می کند تا شناخت برند شما در بازار افزایش یابد.
  • برند شما همان عنصریست که میتواند ارتباطی خاص با مخاطبان شما برقرار کند تا آن مخاطبان به مشتریانی وفادار تبدیل گردند. موفق ترین مشاغل کارهایی هستند که ارتباط عاطفی با مخاطبان خود ایجاد می کنند. این ارتباط عاطفی همان چیزی است که افراد عادی را به مشتری و مشتری را به علاقه مندان و مبلغان برندتان تبدیل می کند. همچنین لازم به ذکر است استراتژی های مختلف برندسازی (مانند استفاده از روانشناسی رنگ ها هنگام طراحی آرم و لوگو) می تواند به شما کمک کند تا با مخاطبان خود در سطح عمیق تری ارتباط برقرار کنید و حس وفاداری به برند خود در آنها ایجاد کنید.
برندینگ

عناصر برندسازی

در زیر لیستی از عناصر که به منظور ایجاد ارتباط هر چه صمیمی تر با مخاطبان و خلق هویت برندی ماندگار نیاز است را ارائه خواهیم داد:
  • پیام برند
    Brand Statement

    پیام برند و ارزش هایی که برند شما به مخاطبانتان ارائه می دهد جز پایه ای ترین عناصر برندینگ به حساب می آید. این پیام میتواند جمله ای کوتاه و پر معنی باشد که در بر گیرنده اهداف و آرمان های سازمان شماست. این پیام نمایانگر حال و آینده کسب و کار شماست.

  • دستورالعمل های برند
    Brand Guidelines

    با استفاده از پیام برند و چشم انداز مجموعه به عنوان ستون های سازمان، استراتژی برند شما می تواند همه موارد عملیاتی و هویتی کسب و کار شما را در بر بگیرد. تمامی این اصول و دستور العمل ها در قالب کتابچه ای تحت عنوان کتابچه هویت برند در اختیار شما و سایر همکارانتان قرار خواهد گرفت تا تمامی نکات مربوط به نحوه استفاده از عناصر هویت برند شما مانند آرم و لوگوی سازمانتان را بدانند. در این کتابچه تمامی نکات ریز مرتبط با برند شما، مانند پالت رنگی، نحوه استفاده از لوگو، سایز و سایر ریز نکاتی که باید رعایت شود گنجانده شده است.

  • آرم و لوگو
    Logo Design

    لوگوی شما چهره شرکت شماست و طراحی آرم و لوگوی شما مسلماً مهمترین عنصر برندینگ شما برای مجموعه تان خواهد بود. در طی فرایند طراحی آرم، به این فکر کنید که هویت برند شما چیست و چگونه می خواهید توسط مشتریان خود درک شود. جواب به این دو سوال می تواند راه را برای طراحی بهتر آرم و لوگو هموار کند. توجه به یازده نکته پیش از طراحی لوگو بسیار اساسی میباشد.

  • وب سایت
    Web Design

    طراحی سایت شما نیز یک مرحله مهم برای برندسازی است. وب سایت شما جزیی از دارایی های برند شماست و وقتی مشتریان شما از آن بازدید می کنند، باید از نظر بصری جذاب، کاربردی آسان و مهمتر از همه بازتابی از هویت شما و برندتان باشد. شبیه به آرم خود، برای انتخاب عناصر طراحی وب خود (مانند طرح و فونت) به کتابچه راهنمای برند خود مراجعه کنید.

  • سایر عناصر
    Brand Assets

    هیچ رویکردی با اندازه مناسب برای برندسازی وجود ندارد. بسته به نوع تجارت و صنعت ، ممکن است به دارایی های اضافی مانند کارت ویزیت ، بسته بندی محصول یا بروشور رویداد نیاز داشته باشید. تجارت و نیازهای منحصر به فرد خود را ارزیابی کنید و سپس بر این اساس دارایی های تجاری دیگری را توسعه دهید.

برای مطالعه بیشتر

ماندگاری آرم و لوگوی شما در ذهن مخاطبان یکی از اولین راه های جلب نظر مشتریان و ماندگاری در ذهن آنان است. اینکه لوگوی برند شما به گونه ای طراحی بشود که در تمامی موارد استفاده اش زیبایی طراحی اولیه را داشته باشد و در اولین نگاه توجه مخاطب را به خود جلب کند از نکاتیست که باید در حین طراحی لوگو به آن توجه کرد. در مقاله زیر به بررسی نکاتی می پردازیم که طراحی های مجموعه سل گرافیک را از دیگر شرکت های طراحی گرافیک متمایز کرده است.

برندینگ

به عنوان یک قاعده کلی، محصولات دارای چرخه زندگی محدودی هستند، اما برند ها - به شرط خلق درست و اصولی و همچنین حفاظت از آنها در طی زمان - می توانند برای همیشه دوام آورند و درست هنگامی که پای خود را در بازار به عنوان یک برند ماندگار روی زمین سفت کنید و میخ ماندگاری را در ذهن و قلب مخاطبانتان محکم تر از سایر رقبا بکوبید می توان حضور شما در بازار را دائمی تلقی کرد. استراتژی های برند شما، همراه با تحقیقات و تحلیل مداوم بازار، می تواند شما را در تعیین بهترین راه برای بازاریابی محصولات خود یاری دهد و همچنین به شما کمک کند تا از این حیث نسبت به رقبایتان دارای مزیت های رقابتی فراوان باشد. انتخاب روش های بازاریابی سنتی یا مدرن برای برند و استراتژی حضور شما در بازار بسته به نوع دیدگاه شما نسبت به برند، رقبا و مخاطبانتان دارد. نکته حائز اهمیت اما در این میان سعی بسیار زیاد برای بهتر نشان دادن هرچه بیشتر برندتان است. توجه کنید که در این مسیر می توانید از موسسات یا نفرات خبره این حوزه کمک بگیرید. تیم طراحی سل گرافیک نیز پس از همکاری با برند های کوچک و بزرگ و کسب موفقیت های بسیار می تواند شما را در این مسیر پر پیچ و خم یاری دهد.

در پایان، بازاریابی روندی است که منجر به فروش هر چه بیشتر شما خواهد شد، اما برندسازی پایه ای است که شما بر روی آن شهرت و وفاداری مشتری خود را بنا می کنید و در دراز مدت از این مسئله سود خواهید برد. نکته ای که باید همیشه به یاد داشته باشید این است که برند سازی یک فعل و پروسه است و مراحل مختلفی دارد. بنابراین اگرچه در ابتدا ممکن است دلهره آور به نظر برسد - با در نظر گرفتن کلیه برنامه ریزی ها، دارایی ها و پرسنلی که به دنبال خلق یک برند فراموش نشدنی می روند - این امر همچنین یکی از کاربردی ترین راه ها در زممینه سودآوری هرچه بیشتر برای مجموعه شماست. با برندسازی میتوانید داستان کسب و کار خود را از طریق تک تک المان های مجموعه خود به گوش مخاطبانتان برسانید. اگر ابتدای راه هستید یا در حال طی کردن این مسیر دچار سختی هایی شده اید و یا اینکه حتی مسیر خود را گم کرده اید، به یاد داشته باشید که ما در کنار شما هستیم. پس بیان داستان کسب و کارتان برای خلق هویت برندی ماندگار و یا احیای آن از طریق دکمه زیر با ما در تماس باشید.

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به سل گرافیک میباشد