رنگ سال 2020

رنگ سال 2020

رنگ ها تاثیرات به سزایی در زندگی هر کدام از ما دارند. این رنگ ها هستند که محیط اطراف ما را از یکنواختی و سادگی در می آورند. به همین علت نیز هست که هر ساله تمرکز عده زیادی از افراد در سرتاسر دنیا متوجه انتخاب رنگ سال می باشد و موضوع انتخاب رنگ سال اهمیت و تاثیر زندگی بر زندگی انسان ها و صنایع مختلف دارد. هر سال با اعلام عمومی رنگ سال مسیر بسیاری از صنایع و طراحی ها تغییر می کند. اما اینکه رنگ سال 2020 چیست یا اینکه هر ساله این رنگ چگونه و توسط چه کسانی انتخاب می شود موضوعیست که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

رنگ سال چگونه انتخابات می شود؟

برای برسی این مطلب بیایید برگردیم به سال ۱۹۶۳ زمانی که لارنس هربرت (Lawrence Herbert) فارغ‌التحصیل رشته شیمی دانشگاه هوفسترا، شرکت m&j Levine را از برادران لوین (Levine) خرید و آن را با نام مؤسسه ی پانتون (Panton) ثبت کرد. Pantone به معنی "تمام رنگ ها" می‌باشد. این کمپانی در همان سال سیستم تطبیق رنگ ها (Panton Matching System) یا PMS را به جهان معرفی کرد. یک سیستم ارتباطی رنگی با ۵۰۰ رنگ که یکی از کار های ای سیستم این بود که به هر رنگ یک کد مشخص میداد تا مشکلات مربوط به انتخاب رنگ دقیق را برای مردم و مؤسسات از بین ببرد. این کمپانی تا سال ۱۹۸۳، گنجینه ای از ۷۴۷ رنگ در مجموعه ی رنگ های خود ایجاد کرد درحالی که خود را صنعت استاندارد گرافیک عنوان می‌کرد. درسال ۱۹۸۷ پانتون رنگ های بیشتری از جمله رنگ های متالیک و پاستل را ایجاد میکند و این مجموعه به ۳۰۰۰ رنگ می‌رسد. در سال ۲۰۰۰ پانتون برای اولین بار رنگ سال را انتخاب میکند.
همانطور که میدانیم رنگ ها تاثیرات بسیار زیادی روی ذهن و جسم انسان ها و همچنین عواطف و احساسات ما دارند. انتخاب رنگ سال میتواند روحیه مردم در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار دهد. همین امر باعث می‌شود تعدادی از بهترین طراحان مد، هنرمندان، روانشناسان و... گرد هم آیند تا رنگ سال را انتخاب کنند و روحیه جهان را به سمت متعادل ‌شدن هدایت کنند. بسیاری از مردم معتقند که با شروع سال نو استفاده از رنگِ جدید سال باعث میشود که اتفاقات بده سال گذشته دور ریخته شود و اتفاقات جدید در انتظارمان باشد. این سنت در سراسر جهان بسیار محبوبیت دارد و مردم علاقه ی بسیاری به استقبال از این سنت رنگ سال دارند. و از طرفی هم باید پذیرفت که خواسته یا ناخواسته انتخاب رنگ سال زندگی انسان را تحت الشعاع قرار میدهد. رنگی که کم کم باید منتظر باشیم پشت ویترین های لباس فروشی، لوازم آرایشی وسایل خانگی و مبلمان و ... راه یابد. اما اینکه چگونه رنگ سال انتخاب میشود از نکات قابل توجهی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.
رنگ سال
میدانیم که هر رنگ نماد و نشانه ی ذاتی خود را دارد و می‌تواند بیانگر عواطف و احساسات خاصی باشد. انتخاب رنگ سال یک فرایند بسیار پیچیده است که تمامی مسائل و اتفاقات سال گذشته روی آن تأثیر میگذارد. به طور مثال جنگ، بلایای طبیعی، بحران های مختلف و... میتواند به طور مستقیم روی انتخاب رنگ سال تاثیر گذارد. این انتخاب یک عمل روانشناسی است تا از نظر روحی مردم را به یک تعادل نسبی برساند و یک صلح و آرامش جهانی ایجاد کند.
اما طریقه انتخاب رنگ سال به چه صورت است؟ ممکن است شما فکر کنید که انتخاب رنگ توسط یک نفر و کاملا به صورت اتفاقی رخ میدهد. اما اینطور نیست. مسائل بسیاری میتوانند روی انتخاب رنگ سال تاثیر گذارند. و مسلما علاوه بر مسائلی که بالا تر نام بردیم مد هم میتواند بسیار تاثیر گذار باشد. مؤسسه انتخاب رنگ سال تیمی از شرکت پنتون است که رنگ های برجسته فصلی را برسی کرده و روند های جهانی رنگ را پیش بینی می‌کند. آنها صنعت مُد، طراحی، هنر های خیابانی و... را در تمام فصول بررسی می‌کنند و اخبار و اطلاعات مربوط به سراسر جهان را در رسانه های مختلف دنبال میکنند.
"we ask ourselves the massage that color brings, and how we maybe trying to use color to shape our experience"
این تیم همچنین از مواد و تکنولوژی‌های جدید، جلوه هایی که بر رنگ ها تاثیر می‌گذارد، سیستم عامل های مربوط به رسانه های اجتماعی و همچنین رویدادهای ورزشی که توجه جهانی را به خود جلب میکند تاثیر می‌پذیرد. آنها نمونه هایی از رنگ هایی را که مشاهده می‌کنند جمع میکنند، به تدریج انتخاب را کم میکنند تا به یک تصمیم نهایی برسند. این تصمیم تنها نشانگر یک رنگ نیست بلکه باعث میشود جهان ان را به عنوان چیزی جدید و تازه دریافت کند.
رنگ سال 2016
به عنوان مثال سال ۲۰۱۶ کمپانی پانتون برای اولین بار دو رنگ سال انتخاب کرد. که هدف از آن برابر نشان دادن جنسیت زن و مرد بود. پانتون دلیل انتخاب رنگ سال ۲۰۱۶ را اینگونه توجیح میکند: " این دو رنگ تقریباً همیشه مانند دو رو از یک سکه در کنار يکديگر دیده شده اند. در حقیقت تحقیقات نشان می دهد که در طول تاریخ رنگ صورتی (سایه ای از قرمز، نشانگر قدرت و خون) مربوط به مردان، و رنگ آبی ( نشانگر پاکی و برائت) مربوط به زنان بودده است. به عبارت دیگر می توان گفت که اختصاص این رنگ ها به جنسیتی خاص تا قبل از سال 1980 ،یعنی درست تا زمانی که دانشمندان توانستند جنسیت جنین را در شکم مادر تشخیص دهند، بی معنی بوده است.
رنگ سال 2017
رنگ سبز greenery که در سال ۲۰۱۷ انتخاب شد به علت وجود آشفتگی ها و احساس استرس فراوانی بود که در سال ۲۰۱۶ تجربه کردیم. از تروریسم تا بلاهای طبیعی و مشکلات سیاسی سال ۲۰۱۶ مسائل بسیار زیادی را در بر داشت. رنگ سبز به معنی بهار و یا تولدی دوباره است. احیای صلح و آرامش در میان آشوب ها و شلوغی ها. رنگ سبز greenery همچنین به معنی دوستی با طبیعت و محیط زیست میباشد. پنتون می‌گوید: " ما یک تمایل در حال رشد برای اتصال مجدد با طبیعت و آنچه واقعی است داریم. و به دنبال راهی هستیم تا برای مدتی از تکنولوژی فاصله گرفته و در طبیعت نفس بکشیم."
رنگ سال 2018
سال ۲۰۱۸ رنگ بنفش به عنوان رنگ سال انتخاب شد که بیانگر ارتباط با اصالت، نبوغ و تفکری بصیری است که ما را به آینده سوق می‌دهد.
رنگ سال 2019
در سال ۲۰۱۹ رنگ مرجانی زنده نمایانگر تحرک، روح بخشیدن و تأیید زندگی است. مرجانی زنده حس تازگی و جنب و جوشی را القا می‌کند که برای شروع سال جدید به آن احتیاج داریم. و همینطور این رنگ زیبایی و حساسيت زندگی دریایی و اقیانوس ها را بیان میکند.

رنگ سال 2000 تا 2020

اما در زیر لیست کاملی از تمام رنگ ها از سال 2000 تا 2020 را همراه هم مرور خواهیم کرد:
رنگ سال 2000

رنگ سال 2000

آبی نیلگون
Cerulean
رنگ سال ۲۰۰۱

رنگ سال ۲۰۰۱

رز بنفش
Fuchsia Rose
رنگ سال ۲۰۰۲

رنگ سال ۲۰۰۲

سرخ
True Red
رنگ سال ۲۰۰۳

رنگ سال ۲۰۰۳

آبی آسمانی
Aqua Sky
رنگ سال ۲۰۰۴

رنگ سال ۲۰۰۴

سوسن بلند آسیایی
Tigerlily
رنگ سال ۲۰۰۵

رنگ سال ۲۰۰۵

آبی فیروزه ای
Blue Turquoise
رنگ سال ۲۰۰۶

رنگ سال ۲۰۰۶

ماسه ای
sand dollar
رنگ سال ۲۰۰۷

رنگ سال ۲۰۰۷

قرمز فلفلی
Chili Peper
رنگ سال ۲۰۰۸

رنگ سال ۲۰۰۸

آبی زنبقی
Blue Iris
رنگ سال ۲۰۰۹

رنگ سال ۲۰۰۹

میموسا
Mimosa
رنگ سال ۲۰۱۰

رنگ سال ۲۰۱۰

فیروزه ای
Turquoise
رنگ سال ۲۰۱۱

رنگ سال ۲۰۱۱

زنبور عسل
Honeysuckle
رنگ سال ۲۰۱۲

رنگ سال ۲۰۱۲

نارنجی
Tangerine Tango
رنگ سال ۲۰۱۳

رنگ سال ۲۰۱۳

سبز زمردین
Emerald
رنگ سال ۲۰۱۴

رنگ سال ۲۰۱۴

بنفش ارکیده
Radiant Orchid
رنگ سال ۲۰۱۵

رنگ سال ۲۰۱۵

مارسالا
Marsala
رنگ سال ۲۰۱۶

رنگ سال ۲۰۱۶

کوارتز رز و آرامش
Rose Quartz and serenity
رنگ سال ۲۰۱۷

رنگ سال ۲۰۱۷

سبز
Greenery
رنگ سال ۲۰۱۸

رنگ سال ۲۰۱۸

فرابنفش
Ultra Violet
رنگ سال ۲۰۱۹

رنگ سال ۲۰۱۹

مرجانی زنده
Living Coral
رنگ سال 2020

رنگ سال 2020

آبی کلاسیک
Classic Blue

برای مطالعه بیشتر

اما اینکه هر کدام از این رنگ ها چه حس و حالی را در ما ایجاد میکنند مسئله بسیار مهمی است که در حال حاضر علومی همچون نورومارکتینگ به آن می پردازند. رنگ ها همچنین در طراحی نیز از اهمیت بسیاری زیادی برخوردارند. با مطالعه مقاله زیر به احساساتی که هر کدام از رنگ ها در درون ما زنده میکنند اطلاع یابید.

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به سل گرافیک میباشد