طراحی آرم

شش باور در رابطه با طراحی آرم

اگر آرم ها بتوانند صحبت کنند، این همان چیزی است که آنها احتمالاً به اکثر صاحبان و طراحانشان می گویند. هیچ فرمت طراحی گرافیک دیگری به اندازه طراحی آرم و لوگو شامل اشتباهات و تفکرات غلط نیست. به نظر می رسد اصولی که طراحان برای طراحی آرم خوب و زیبا استفاده می کنند، منطقی در پس پرده داشته باشند اما امکان این نیز هست که هیچ کدام از این اصول درست درک و برداشت نشوند. در ادامه این مقاله به بررسی اشتباهات رایجی که در رابطه با طراحی آرم و لوگو اتفاق می افتد خواهیم پرداخت.

طراحی آرم باید مفهوم کار برند را برساند

همانگونه که نمیتوان از طراحی انجام گرفته برای یک پرچم انتظار داشت که تمام تاریخ و گذشته یک سرزمین را بیان کند، از طراحی آرم و لوگو نیز نمی توان خواست که اطلاعات بسیار زیادی را در رابطه با یک برند بدهد. همان طور که پرچم هر کشور بیانگر هویت آن کشور است، آرم و لوگوی هر کسب و کاری نیز نشان از هویت آن مجموعه دارد. اما لازم به توجه است که پرچم ها و آرم ها هر دو برای یک هدف تلاش می کنند و آن معنا بخشیدن به حضور آن مجموعه و همچنین متمایز کردن آنها از سایر رقبا یا کشورها است. وقتی سعی می کنید داستانی راجع به برندتان از طریق یک آرم و لوگو بگویید ناکام خواهید ماند چرا که راه مناسبی برای اینکه همه چیز را درباره ی برند خود بگویید وجود ندارد. یک آرم بیانگر هویت برند یک شرکت است. طراحی آرم یک شرکت چیزهایی که برای آن شرکت مهم و معنی دار هستند را نشان می دهد. طراحی گرافیک شما قرار نیست و نمی تواند که تغییری در میزان سود یا فروش شما ایجاد کند اما یک طراحی آرم و لوگوی عالی می تواند به شناخته شدن و اثرگذاری هرچه بیشتر برند شما کمک کند.

آرم و لوگو باید شامل نماد باشد

اصلا اینطور نیست. برخی از معروف ترین آرم ها به هیچ وجه نمادی ندارند. اما این بدان معنا نیست که آرم و لوگوی شما نباید دارای نماد باشد. بعضی اوقات نماد آرم شما می تواند از خود شرکت و برند شما به یادماندنی تر باشد، برای مثال این مورد می توان به اپل، نایک یا پپسی اشاره کرد.

اما می توان گفت که در برخی موارد هم نمادها مانند مانع برخورد می کنند و هیچ ارزش و معنای خاصی را به طراحی آرم و لوگوی مجموعه شما اضافه نمی کنند. اگر می خواهید آرم و لوگوی شما یک چیز مهم برای برند شما باشد از نماد خاصی استفاده کنید. اگر میخواهید اینگونه نباشد از راه حل های تایپو گرافی بیشتر استفاده کنید. برخورداری از تجربه کافی در زمینه طراحی آرم و لوگو نکته ایست که همواره باید در مسیر برندسازی به آن توجه کرد. تیم طراحی سل گرافیک با سابقه طولانی در همکاری با برندهای کوچک و بزرگ آماده همراهی و همکاری با مجموعه شماست.

طراحی آرم و لوگو

برای مطالعه بیشتر

آرم و لوگو تنها یکی از ابتدایی ترین راه ها در خلق هویت برند است. برای داشتن هویت برندی مناسب که تاثیر گذاری بیشتری بر مخاطبانتان داشته باشد و همچنین در بازار رقابتی امروزه دوام بیاورد باید نکات بسیار زیادی را رعایت کرد. در مقاله زیر به آموزش گام به گام خلق هویت برند خواهیم پرداخت تا راه و رسم برندسازی را از اولین گام درست و اصولی بیاموزیم.

اگر طراحی آرم شما عالی است، فقط نماد را نشان دهید

به یاد داشته باشید که شناخته شدن برند شما توسط مخاطبان بازار هدفتان در گرو تکرار و برخورد مداوم با اسم و برند شماست. تکرار ابزار یادگیری است و این ابزار آنچنان قدرتمند است که به واسطه آن حتی خواهید توانست دانه ای شن را در بیابان کالاهاری تشخیص دهید اما این عملکرد این ابزار در آرم و لوگوی شما وابسته به تبلیغات و پروموشن های بسیار زیاد است. که بتوانید از طریق آن ها برای مخاطبان بازار هدف خود آنقدر تکرار شوید که در کسری از ثانیه شما را بشناسند.از همین رو خواهیم فهمید که لوگوهایی مانند اپل و نایک قدرت جادویی ندارند بلکه آنقدر از راه های مختلف تبلیغ و برای مخاطبانشان تکرار شده اند که افراد با دیدن این لوگوها نمی توانند با آنها رابطه برقرار نکنند. متاسفانه، بسیاری از برند ها از مزایای بودجه تبلیغات نامحدود برخوردار نیستند و درست به همین علت است که این دسته از شرکت ها هرگز نباید نماد خالی آرم خود را استفاده کنند چرا که مخاطبان نخواهند دانست که این سمبل بیانگر کدام مجموعه یا کسب و کار است. .

یک آرم باید از سبک برند خود پیروی کند

در نود درصد لوگوهای مربوط به بنگاه های مسکن یکنواختی احساس خاصی از ترس و کسل وجود دارد. در بیشتر این لوگها نمادی از خانه و تپه و یا نهایتا یک خورشید به چشم میخورد. در مواردی هم که طراحی گرافیک خواسته باشد خلاقیتی به خرج دهد نمادی از کلید را در طرح میگنجاند تا به داستان آرم پیچیدگی خاصی بدهد. در هر برندی قوانین و انتظارات نانوشته ای در مورد چگونگی نگاه به آن آرم و لوگو وجود دارد، و همه ما گاهی مقصر این قوانین هستیم. اما برای برند های که تازه شروع به کار می کنند، چیزی بدتر از داشتن یک آرم نیست که به دور از خلاقیت و نوآوری باشد.
طراحی آرم و لوگو
صدای درونی ای که به شما میگوید تا از همین قوانین منسوخ شده یا قدیمی استفاده کنید را دور بریزید و در طراحی آرم مجموعه خود شجاعت به خرج دهید و خلاقانه عمل کنید.

طراحی آرم باید مستقل از زمان باشد (تحت تاثیر ترند های روز نباشد)

طراحی و داشتن یک لوگویی که برای همیشه جلوه و اقتدار خود را حفظ کند کاری بسیار مشکل و تقریبا نشدنی است. باید توجه داشت که به جای سعی در طراحی آرمی که بتوان از آن در مدت زیادی بهره برد باید بیشتر تمرکز خود را روی تاثیر نگرفتن از ترند های زودگذر طراحی بگذارید. مانند هر چیز دیگری در این دنیا لوگوها هم پیر می شوند و برای حفظ ظاهر و تمیز نگه داشتن آن باید دستی به سر و روی آن بکشید یا هر از چندگاهی تغییراتی هرچند کوچک روی آن ها اعمال کنید. شرکت هایی مانند Shell ،IBM ،Xerox ،Volkswagen و Coca Cola تاکنون بیش از ده ها بار آرم و لوگوی خود را براساس متد های روز تغییر داده اند تا بتوانند خود را مطابق با استاندارد های مخاطبانشان در بازار حفظ کنند. بنابراین نگران ایجاد یک آرم همیشگی نباشید. فقط کافیست آرمی را طراحی کنید که مطابق با استاندارد های روز باشد چرا که بعدا زمان زیادی برای ایجاد تغییر در طراحی آن خواهید داشت. اگر شما هم حس می کنید که آرم و لوگوی شما نیاز به تغییر یا به روز رسانی دارد باید بدانید که تیم طراحی سل گرافیک برای بازطراحی برند شما برنامه ویژه ای خواهد داشت.

برای مطالعه بیشتر

اما آنچه که امروز ماندگاری یا عدم ماندگاری یک مجموعه را معین میکند، استفاده از راهکارهای برندسازی است. با برندسازی راز اثرگذاری و ماندگاری هر چه بیشتتر یک کسب و کار را خواهید آموخت. به عبارت دیگر برندسازی را میتوان کلید پیروزی در رقابت بر سر سهم بیشتر از بازار بیشتر دانست. در مقاله زیر با بیان اینکه برندسازی چیست و چرا اهمیت دارد راه را برای آموزش های بیشتر برندینگ باز کرده ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

یک آرم باید جذاب باشد

هدف از داشتن یک آرم صرفا چشم نواز بودن آن نیست، بلکه یک طراحی لوگوی استاندارد باید ارزش های یک مجموعه را در خود به گونه ای جای دهد که آن مجموعه را از سایر رقبایش متمایز کند. نکته قابل توجه این است که دوست داشته شدن یا نشدن لوگوی مجموعه شما هیچ ارتباطی با نحوه عملکرد شما در آن کسب و کار نخواهد داشت.
طراحی آرم
به عنوان مثال لوگوی مسابقات المپیک لندن مسلماً یکی از زشت ترین لوگوهای تاریخ است، اما همه آن را به بهترین رویداد ورزشی به یاد می آورند یا آرم شرکت گوگل علاوه بر سادگی بسیار زیاد و عدم استفاده از تکنیک های خاص فتوشاپ، همچنان به عنوان بهترین موتور جستجوی جهان شناخته می شود. مخاطبان شما به آرم و لوگوی شما اهمیت نمی دهند بلکه به کارهایی خواهند داد که شما برای آنها انجام می دهید. بنابراین در کنار اینکه اصول ابتدایی و اصلی طراحی آرم و لوگو را رعایت می کنید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که طراحی آن نیازی به تایید دیگران ندارد.

تمرکز خود را روی نحوه عملکرد برند تان بگذارید. تیم طراحی سل گرافیک با تجربه فراوانی که در این سال ها در مسیر همکاری با برندهای کوچک و بزرگ به دست آورده است آماده است تا شما را تا رسیدن به طراحی آرم و لوگو ی مناسب برندتان، یاری کند.

بنابراین یک آرم و لوگو ی مناسب چگونه باید باشد؟

ممکن است که پس از مطالعه پاسخ مما اندکی دلسرد شوید اما باید بگوییم که طراحی آرم و لوگوی مناسب به نکات و مسائل بسیار زیادی بستگی دارد. مسائلی مانند اینکه مخاطب برند شما کیست؟ هدف آنها از انتخاب شما چیست؟ و مسائل این چنینی. درست مانند یک امضا که خبر از هویت و شخصیت فرد امضاکننده و پشت پرده را می دهد وو کمتر در رابطه با کسانیست که آن امضا را می بینند، طراحی لوگو نیز باید روایتگر هویت و داستان برند باشد. تیم طراحی سل گرافیک پس از فعالیت های بی شمار در زمینه طراحی آرم و لوگو همواره یاور و پشتیبان برندهای کوچک و بزرگ بوده است تا از طعم برخورداری از یک هویت برند با اصالت لذت ببرند.


کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به سل گرافیک میباشد