طراحی بسته بندی

شش راز طراحی بسته بندی

طبق آمار FMI (موسسه بازاریابی مواد غذایی)، سوپر مارکت های آمریکا میانگین چیزی در حدود 40،000 کالای مختلف را در خود جای داده اند. این صنعت با گردش مالی ای به ارزش 600 میلیون دلار، به شدت به مصرف کنندگان، توزیع کنندگان، تولید کنندگان، و طراحان گرافیک متکی است. طراحی بسته بندی خود یک هنر در طراحی گرافیک است. آژانس های طراحی چند ملیتی مانند Landor ،CBA و Coley Porter Bell صدها طراح را استخدام می کنند که تقریباً به طور کامل روی خلق هویت برندهای قوی از طریق طراحی بسته بندی و برندینگ متمرکز می شوند.البته باید بدانید که تیم طراحی سل گرافیک همواره در تلاش بوده است که با به روز آوری دانش خود و با بهره گیری از چاشنی خلاقیت طراحی های بسته بندی خود را در کلاس جهانی نگه دارد.در حال حاضر، طراحی بسته بندی یکی از سبک های در حال رشد در طراحی گرافیک است و منتظر طراحانی با دید عالی و خلاق است تا برای ورود به این عرصه نمونه کار های خود را به نمایش بگذارند. در طراحی بسته بندی نیاز به چیزی بیش از یک دید عالی حس می شود که در ادامه مقاله به آنها پرداخته خواهد شد.

وضوح و سادگی

دفعه بعد که به یک سوپرمارکت می روید، یک قفسه تصادفی را انتخاب کرده و در میان برخی محصولات آن قفسه به برخی از آنان نگاه کنید و از خودتان دو سوال بسیار ساده بپرسید: این محصول برای چیست؟ آرم و لوگوی پشت آن چیست؟ پاسخ به این دو سوال تنها 4 ثانیه به طول خواهد انجامید. نکته جالب توجه این است که مشتریان و مخاطبان شما نیز برای یافتن این پاسخ ها تنها به همین 4 ثانیه زمان احتیاج دارند و این تنها زمانیست که آنها به محصول شما اختصاص خواهند داد. محصولاتی را مشاهده می کنید که ده ها مزیت بدون نام تجاری و برند مشخص دارند. شما در این قفسه ها محصولاتی را خواهید یافت که از نظر ظاهری و طراحی بسته بندی عالی و بدون نقص هستند اما هیچ توضیحی درباره جعبه بسته بندی خود ارائه دهند.طراحی بسته بندی محصول شما نباید مخاطبانتان را گیج کند.

طراحی بسته بندی

البته برخی از طراحان برای جلب توجه مشتریان در طراحی بسته بندی خود از رمز و راز استفاده می کنند (به عطرها و محصولات تجملاتی فکر کنید)، عدم شناسایی محصول از نظر محتوا منجر به فهم اشتباه کاربرد و هویت برند است که یکی از خطاهای بزرگ در طراحی پکیج میباشد. بنابراین اصل شماره یک را به یاد داشته باشید: طراحی محصول را شفاف و نام تجاری را به واضح ترین شکل ممکن ارائه کنید.

برای مطالعه بیشتر

آرم و لوگو تنها یکی از ابتدایی ترین راه ها در خلق هویت برند است. برای داشتن هویت برندی مناسب که تاثیر گذاری بیشتری بر مخاطبانتان داشته باشد و همچنین در بازار رقابتی امروزه دوام بیاورد باید نکات بسیار زیادی را رعایت کرد. در مقاله زیر به آموزش گام به گام خلق هویت برند خواهیم پرداخت تا راه و رسم برندسازی را از اولین گام درست و اصولی بیاموزیم.

صداقت

کسانی که برای بار اول در حال انجام طراحی بسته بندی هستند خواه طراح باشند یا کارفرما همواره سعی در بهترین نشان دادن محصولات خود دارند. به عنوان مثال به شما بیسکوییتی را نشان می دهند که غرق در شکلات است در حالی که محصولشان تنها یک بیسکوییت شکلاتی ساده است. با بی عیب و نقص نشان دادن محصولتان تنها باعث دلسردی مخاطبانتان پس از خرید و در نتیجه کاهش میزان فروشتان می شوید. همچنین این عمل باعث تخریب تصویر برند مجموعه شما در ذهن آنان خواهد شد.

درست همینجاست که پای صداقت به میان می آید. توجه به این نکته جالب است که مشتریان در برابر خرید یک کالای ساده و ارزان مقاومتی نشان نمی دهند منتها شرط اساسی این است که دقیقا بدانند در حال پرداخت پول برای چه کالایی هستند. البته که اندکی زرق و برق دادن به محصول کار بدی نیست ولی به شرطی که این تغییرات در حدی نشود که نشان دهنده محصولی متفاوت باشد. وظیفه شما به عنوان طراح نشان دادن محصول در بهترین حالت است اما تمام توجه خود را به این معطوف کنید که مشتریان حق دارند که با صداقت با آنان رفتار شود. تیم طراحی سل گرافیک اما با در نظر گرفتن تصویر برند شما همراه با جایگاه سازی مناسبی برای آن در ذهن مخاطبانتان سعی در افزایش فروش و چشم گیر تر شدن هر چه بیشتر محصول شما دارد.

اصالت

طراحی بسته بندی

اصالت، شخصیت و به یاد ماندنی بودن، قلب تپنده برند های بزرگ و طراحی های زیباست. درک این امر آسان است که چرا صدها کالا وجود دارد، که همه ی آنها برای جلب توجه مشتریان تلاش می کنند. تنها راه جدایی از دیگر برند ها متفاوت بودن و اصیل بودن است. امروزه مردم با تعداد زیادی از برندهای مختلف و جذابیت های ظاهری رو به رو هستند لذا بیان اینکه چگونه می توان اصالت را در طراحی خود به کار گرفت غیرممکن به نظر می رسد. اگر طراحی بسته بندی شما درگیر سادگی ها و کارهایی شده است که همگان انجام می دهند، یک سبک طراحی غیر معمول با "استانداردهای بصری" قوی را وارد طرح خود کنید. به عنوان مثال، اگر همه به دنبال گرفتن عکس جذاب از محصول خود هستند، از تصویرسازی های گرافیکی استفاده کنید.

اگر همه از یک طرح افقی استفاده می کنند، طراحیتان را عمودی کنید. اگر اکثر طرح ها نسبتاً مدرن هستند، سعی کنید طراحی خود را به سمت طراحی های کلاسیک برده و طرحی با تمرکز تمرکز بر جذابیت ارائه دهید. جسور و قوی باشید، متفاوت باشید و به دنبال منابع غیر منتظره باشید تا از آنها برای استفاده در طراحی خود الهام بگیرید.

برای مطالعه بیشتر

اما آنچه که امروز ماندگاری یا عدم ماندگاری یک مجموعه را معین میکند، استفاده از راهکارهای برندسازی است. با برندسازی راز اثرگذاری و ماندگاری هر چه بیشتتر یک کسب و کار را خواهید آموخت. به عبارت دیگر برندسازی را میتوان کلید پیروزی در رقابت بر سر سهم بیشتر از بازار بیشتر دانست. در مقاله زیر با ارائه راهنمایی گام به گام همراه شما خواهیم بود تا برندی بسازید اثرگذار و ماندنی.

تاثیر قفسه

از دیدگاه خریدار، یک محصول هرگز به تنهایی و با جزئیات دیده نمی شود. به دلیل فاصله مشاهده کننده از قفسه ها و قرارگیری محصولات در ردیف ها و ستون های مختلف در قفسه ها، محصولات الگوها و پترن های متفاوتی را تشکیل می دهند. تا زمانی که یک کالای جذاب مخاطبان را مجذوب خودش نکند، تصمیم نخواهند گرفت که نگاه دقیق تری به آن محصول بیاندازند. این خاصیت و جذابیت محصول هایی که در قفسه چیده می شوند همان چیزی است که خورده فروشان به آن میگویند تاثیر قفسه و آنها باور دارند که در فروش هم تاثیر فراوانی دارد. تأثیر قفسه چیزی است که برای آزمایش و کاوش در طرح های خود نیاز دارید.

شما می توانید این کار را با تقلید از قرار دادن طرح خود در یک قفسه واقعی انجام دهید و توسط سایر محصولات آن را محاصره کنید (برای بهترین نتیجه: از چندین ردیف و ستون از هر محصول استفاده کنید). هرچه محصول طراحی شده شما و طراحی بسته بندی آن مشخص تر به نظر برسد، فروش بهتری نیز خواهد داشت. باید به این نکته توجه داشته باشید که گاهی اوقات سادگی به تنهایی می تواند بر جلوه طراحی بسته بندی شما بیفزاید در حالی که سایر رقبا سعی دارند با شلوغ کردن طراحی هایشان توجه مخاطبان را جلب کنند.

قابلیت توسعه

مفهوم دیگر بسته بندی این است که در زمان توسعه خط تولید برند یا ایجاد یک برند زیر مجموعه به دردسر نیفتید. همچنین لازم به ذکر است که طراحی بسته بندی مناسب به شما این امکان را خواهد داد تا بدون تغییر در شکل کلی بسته بندی تغییراتی را در آن ایجاد کنید بدون آنکه در زیبایی و جذابیت آن خللی ایجاد شود. به عنوان مثال، تصور کنید که شما یک بسته بندی برای مارک جدید آب سیب ایجاد می کنید. شما و مشتری خود تصمیم می گیرید طراحی خاصی از سیب استفاده کنید که بسیار عالی به نظر می رسد. با این حال، چند ماه بعد، مشتری تصمیم می گیرد یک عطر گیلاس را با همین نام تجاری راه اندازی کند. طراحی بسته بندی مناسب، بدون از بین بردن جذابیت بصری، به شما این امکان را می دهد که به سادگی تغییراتی را در طراحی خود ایجاد کنید.

با ابراز ناراحتی، می فهمید که مفهوم طراحی اولیه که ایجاد کرده اید به شدت به سیب متکی است تا بتواند اثرگذاری لازم را داشته باشد و در طراحی مربوط به طعم گیلاس تقریباً خوب به نظر نمی رسد. با به یاد داشتن قابلیت توسعه طراحی بسته بندی امکان تغییرات ساده در طراحی ها و در عین حال حفظ اثرگذاری امکان طراحی گروهی از محصولات در فرمی یکسان را خواهید داشت.

طراحی لیبل

کاربردی بودن

شکل، سایز، رنگ و نحوه عملکرد طراحی ما مواردی هستند که مستقیما با کاربردی بودن طراحی آن در ارتباط هستند. هرچه محصول طراحی شده کاربردی تر باشد، انتظار فروش از آن محصول نیز بالاتر خواهد رفت به عنوان مثال می توان طراحی سس های هاینز را نام برد که پس از وارونه کردن شیشه های سس فروش آن افزایش چشمگیری پیدا کرد. در هنگام طراحی بسته بندی باید کاربردی بودن بسته بندی طراحی شده را مد نظر قرار داد و تمام نوآوری ها را در چهارچوب آن پیش برد. قابل اجرا بودن به تنهایی می تواند بسیاری از چالش ها را در طراحی بسته بندی برطرف کند.

شکل، سایز و نحوه عملکرد طراحی ما مواردی هستند که مستقیما با کاربردی بودن طراحی آن در ارتباط هستند. هرچه محصول طراحی شده کاربردی تر باشد، انتظار فروش از آن محصول نیز بالاتر خواهد رفت به عنوان مثال می توان طراحی سس های هاینز را نام برد که پس از وارونه کردن شیشه های سس فروش آن افزایش چشمگیری پیدا کرد. در هنگام طراحی بسته بندی باید کاربردی بودن بسته بندی طراحی شده را مد نظر قرار داد و تمام نوآوری ها را در چهارچوب آن پیش برد. قابل اجرا بودن به تنهایی می تواند بسیاری از چالش ها را در طراحی بسته بندی برطرف کند.

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به سل گرافیک میباشد