طراحی کارت ویزیت

کارت ویزیت هر کسب و کاری را می توان جزیی از هویت آن مجموعه دانست. کارت ویزیت شما درست همان ردی است که شما در دستان مشتری های احتمالی خودتان به جای میگذارید. کارت ویزیت ها، این ابزار های تبلیغاتی کوچک نیازهای اساسی کسب  کار شما را به خلاصه ترین حالت منتقل می کنند: تبلیغات، شناساندن نام تجاری یا برند شما، فراخوانی برای اقدام(Call-to-action) و البته اطلاعات تماس شما. با طراحی درست کارت ویزیت، این تابلوهای تبلیغاتی به اندازه جیب می توانند جلوه ای ماندگار از خود به جا بگذارند و مشتری های ماندگاری را از غریبه ترین مخاطبانتان ایجاد کنند.

نکاتی که باید قبل از طراحی کارت ویزیت بدانیم

این که آیا شما یک فریلنسر، بنیانگذار یک استارت آپ جوان یا بخشی از یک شرکت تأسیس شده هستید، دو مؤلفه طراحی مهم وجود دارد که قبل از شروع فکر کردن به طراحی کارت ویزیت ، به آنها نیاز دارید:

  • لوگوی نهایی مجموعه
  • رنگ سازمانی برند

لوگوی و رنگ سازمانی برند شما دو گزینه مهم بصری برای برندسازی می باشند. این عناصر نه تنها نقش مهمی در طراحی کارت ویزیت شما خواهند داشت بلکه روی چینش و همچنین هویت برند شما نیز اثر خواهند گذاشت.
از دیگر مواردی که در تسریع روند طراحی کارت ویزیت موثر می باشند شناخت شما از مجموعه خودتان است. اینکه چه مطالبی قرار است از طریق کارت ویزیت شما منتقل شود یا اینکه مخاطب شما چه کسانی خواهند بود از مسائلی هستند که قبل از طراحی کارت ویزیت باید به آنها اشراف کامل داشته باشید. اینکه این کارت ویزیت به درستی و طبق اصولی خاص معرف شما باشد از نکات حائر اهمیتی است که پیش از ورود به مرحله ارائه خدمات و محصولاتتان باید به آن توجه کنید. در طول این مقاله به بررسی هشت گام بسیار مهم در طراحی کارت ویزیت خواهیم پرداخت. پس با سل گرافیک همراه باشید.

طراحی کار ویزیت در هشت گام

1- انتخاب شکل کارت ویزیت

اگر پیش از این در رابطه با مستطیلی بودن کارت ویزیت تصمیم گرفته اید که به مرحله بعدی بروید. اما اگر دوست دارید اطلاعاتی در رابطه با طراحی کارت ویزیت خلاقانه از نظر شکل بیشتر بدانید به خواندن ادامه دهید. هرچه تکنیک های چاپ پیشرفته تر و مقرون به صرفه تر می شوند، متخصصان چاپ امکان بیشتری برای خلق اشکال جدید برای چاپ خواهند داشت. با پیشرفت صنعت چاپ هیچ گونه ممحدودیتی در خلق اشکال کارت ویزیت وجود ندارد. می توانید از هر شکلی در طراحی کارت ویزیت خود استفاده کنید. به عنوان مثال در طراحی کارت ویزیت مجموعه فرآورده های غذایی ارگانیک سالی مزه شکل کارت ویزیت به صورتی کاملا خلاقانه مطابق با لوگوی این مجموعه در نظر گرفته شده است.  استفاده از اشکال خلاق بستگی به تصویری دارد که می خواهید منتقل کنید. اشکال خاص باعث می شود شما سرگرم کننده تر به نظر برسید، اما می تواند در صنایع رسمی تر تأثیر منفی بگذارد. همچنین توجه به نحوه قرار گرفتن کارت ویزیت در کیف پول یا مکان های مشابه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

طراحی کارت ویزیت

2- انتخاب ابعاد کارت ویزیت

تصمیم بعدی شما برای طراحی کارت ویزیت انتخاب سایز یا ابعاد آن است. البته انتخاب ابعاد بیشتر به استاندارد های چاپی کشوری که در آن زندگی می کنید بستگی دارد. چه می خواهید از این ابعاد پیروی کنید یا در مقابل آن ایستادگی کنید و خلاقیت را چاشنی مرحله انتخاب ابعاد کارت ویزیت خود نیز کنید باید از این استاندارد ها اطلاع داشته باشید.

  • استاندارد آمریکای شمالی: 88.9* 50.8 میلی متر
  • استاندارد اروپا: 85*55 میلی متر
  • استاندارد ایران: 90*60 میلی متر (85*55 میلی متر)

3- اضافه کردن لوگو و المان های گرافیکی به کارت ویزیت

در این مرحله لوگو و سایر المان های گرافیکی کارت ویزیت خود را در صفحه جایگذاری می کنیم. فراموش نکنید که در قرار دادن لوگو در کارت ویزیت استراتژی های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال اختصاص یک طرف کارت ویزیت به نشان تجاری مجموعه شما و طرف دیگر آن به اطلاعات تماس. استراتژی دیگر در طراحی استفاده از سایز کوچک لوگوی مجموعه در طرف دوم و در کنار اطلاعات تماس می باشد. توجه داشته باشید که هر یک از موارد ذکر شده تنها نمونه هایی از بی شمار راه های چینش و جایگذاری المان ها در طراحی کارت ویزیت هستند، بنابراین در امتحان کردن چینش های متفاوت تعلل نکنید تا به طرح مطلوب خود دست پیدا کنید.

برای مطالعه بیشتر

علاوه بر تمامی نکاتی که در این مقاله به آن پرداخته می شود، توجه به طراحی لوگو و داشتن طرحی متفاوت و خاص به عنوان نشان تجاری کسب و کار شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کمااینکه روند طراحی المان های مختلف هویت بصری با داشتن یک لوگوی متناسب و زیبا راحت تر هم خواهد شد. در مقاله زیر به بررسی اصول ابتدایی طراحی لوگو و فعالیت های تیم طرحی سل گرافیک در زمینه طراحی لوگو پرداخته ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

4- اضافه کردن اطلاعات مورد نیاز در کارت ویزیت

آن اطلاعاتی که کارت ویزیت شما به مخاطبانتان می دهد بستگی به شما و مجموعه شما دارد. ممکن است افرادی چون فریلنسرها نیازی به درج آدرس روی کارت ویزیت خود نداشته باشند اما کسانی که مشاوره حضوری بخشی از کار آنها را شکل می دهد آدرس خود را روی کارت ویزیت خود بنویسند. انتخاب اطلاعات روی کارت ویزیت را می توان انتخابی استراتژیک دانست. بنابراین مرحله بعدی انتخاب اطلاعاتیست که دوست دارید روی کارت ویزیت شما نمایش داده شود. در زیر لیستی از مهم ترین اطلاعاتی که می تواند بر روی کارت ویزیت ها آورد نمایش داده شده است:

  • نام و نام خانوادگی

  • نام شرکت

  • عنوان شغلی

  • شماره تلفن

  • ایمیل

  • آدرس سایت

  • آدرس شبکه های اجتماعی

  • آدرس

  • کد کیو آر (QR Code)

  • شعار

5- انتخاب فونت و نحوه نوشتار کارت ویزیت

طراحی کارت ویزیت

پس از اینکه متوجه شدید چه چیزهایی قرار است روی کارت شما نوشته شود، نوبت به انتخاب نحوه نوشتار است. تایپوگرافی متون روی کارت ویزیت بسیار مهم است چرا که باید تا جایی که امکان دارد خوانا باشد. همچنین لازم به ذکر است که فضای کم کارت ویزیت، عملیات طراحی از پیچیدگی های بیشتری برخوردار خواهد بود.
سایز، فونت و رنگ نوشته ها در طراحی کارت ویزیت، باید با حساسیت و دقت بسیار بالایی انتخاب و استفاده شوند. به عنوان مثال در طراحی کارت ویزیت مجموعه خدماتی لامپ نیاز علاوه بر وجود حجم بالاتری از اطلاعات نسبت به حالت عادی، همچنان نظم و خوانایی هر کدام از این موارد حفظ شده است. کارت ویزیت را می توان یکی از المان های شخصیتی هر کسب و کاری دانست، پس برای شخصیت بخشیدن به کسب و کار خود با مجموعه سل گرافیک تماس بگیرید تا شما را در داشتن یک کارت ویزیت ماندگار یاری دهند.

برای مطالعه بیشتر

آشنایی با اصول اولیه تایپوگرافی و استفاده از این اصول در طراحی کارت ویزیت می تواند به زیبایی و خاص شدن بیش از پیش طراحی ها کمک شایانی کند. در مقاله زیر توضیحات مفصلی در رابطه با تایپوگرافی و اصول رعایت شده در این دست از طرح ها داده ایم.

6- در نظر گرفتن موارد خاص

طراحی کارت ویزیت خلاقانه

اکنون که به مرحله نهایی طراحی رسیده اید زمان آن فرا رسیده که از امکانات خاصی که برخی از دستگاه های چاپ به شما ارائه می دهند استفاده کنید و طراحی خود را یک گام فراتر ببرید. با استفاده از این امکانات و ایجاد یک وجه تمایز در ارائه هویت برند خود، نام و آرم تجاری کسب و کار خود را راحت تر و محکم تر از قبل بر ذهن مخاطبان خود بچشبانید.
برجسته سازی نوشته ها، فشرده سازی نوشته ها به داخل و براق سازی برخی از نوشته ها یا تصاویر از جمله روش های رایج برای متمایز کردن طراحی کارت ویزیت شما هستند.

7- انتخاب طراح گرافیک

اگر واقعاً کارت ویزیت خاص و ویژه ای می خواهید ، ایده خوبی است که یک طراح حرفه ای پیدا کنید که بتواند طراحی کارت ویزیت شما را انجام دهد. تیم طراحی سل گرافیک با سال ها تجربه در امر طراحی و خلق هویت برند، در کنار شما خواهد بود که مناسب ترین کارت ویزیت مرتبط با کسب و کار خود را طراحی و آماده کنید و بیش از سایر رقیبان خود در خاطر مخاطبان جامعه هدف خویش بدرخشید.

8- نهایی کردن طراحی کارت ویزیت

پس از انتخاب تمامی موارد و تصمیم گیری در مورد جزئیات طراحی کارت ویزیت مجموعه خود، نوبت به ارزیابی مجدد تمامی تصمیمات اتخاذ شده می رسد که از تاثیرگذاری هر یک از المان های داخل کارت مطمئن شوید.
ابتدا جریان بصری را بررسی کنید: چشمان شما هنگام نگاه داشتن کارت چگونه حرکت می کند. اول متوجه چه چیزی می شوید؟ چه چیزی در آخر توجه شما را به خودش جلب می کند؟ همیشه می توانید با تغییر اندازه و مکان یک عنصر ، جریان های تصویری را تغییر داده و بهینه کنید. همچنین تا جایی که ممکن است آشفنگی موجود را کاهش دهید. آیا وجود تمام اطلاعاتی که روی کارت ویزیت شما آماده است لازم است؟ هر چه تعداد عناصر باقی مانده کمتر باشد، تاثیرگذاری شما بر روی مخاطب بیشتر خواهد بود.

همانطور که پیشتر گفته شد، در بازار رقابتی امروز تلاش کسب و کار ها برای تاثیرگذاری بیشتر و ماندگاری طولانی تر در ذهن مخاطبان جامعه هدف خود می باشد. هویت برند شما درست همان چیزیست که می تواند شما را در ماندگاری و به خاطر سپرده شدن هر چه بیشتر کمک کند. یک کارت ویزیت خوب با یک طراحی مناسب را می توان به تکه از برند شما در جیب مخاطبانتان تشبیه کرد. پس چه بهتر که این تکه به جا مانده از ظاهر زیبا و همچنین کاربردی نیز برخوردار باشد. تیم طراحی سل گرافیک با سالها تجربه در زمینه خلق هویت بصری برند فاصله شما را تا رسیدن به کارت ویزیت دلخواه شما کم تر از قبل خواهد کرد و تا به دست آوردن جایگاهی مناسب در ذهن مخاطبانتان در کنار شما خواهد بود. برای تماس با بخش پشتیبانی و فروش مجموعه سل گرافیک دکمه زیر را بفشارید.


کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به سل گرافیک میباشد