طراحی لوگو

نحوه طراحی لوگویی منحصر به فرد

طراحی لوگویی منحصر به فرد همان نکته ایست که می تواند در اولین قدم شما را از رقبای خود جلو بیاندازد چرا که تمامی رقبای شما اعم از کوچک و بزرگ از المان های تبلیغاتی ای همچون بیلبورد و کارت ویزیت و … بهره میبرند و در هر کدام از این المان ها سعی در نمایش چیزی منحصر به فرد و خاص دارند پس طراحی لوگوی خاص می توند شما را در اولین قدم از سایرین پیش اندازد. طراحی لوگوی مجموعه شما چیزیست که می تواند در برگیرنده داستان شکل گیری برند شما باشد. بزرگترین شرکت های جهان نیز از این امر برای هرچه بیشتر خاص کردن خود و مجموعه کسب و کارشان استفاده کرده اند. همانگونه که در مقاله یازده راه برای یافتن ایده طراحی لوگو و مقالات قبل تر به آن اشاره کردیم یکی از راه ها برای رسیدن به طراحی بهتر لوگو مشاهده و بررسی روش های موفقیت برندهای برتر جهان است. اما نکته حائز اهمیت در رابطه با لوگوی شرکت هایی همچون اپل یا نایک این است که طراحی لوگوهایی این چنین خاص سختی هایی از قبیل زمانبر بودن آنها به منظور به یادسپاری آن ها توسط مخاطبان نیز دارد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

داستان شکل گیری برند اپل

یک سیب گاز زده شده هیچ ارتباطی با رایانه ها یا صنعت تکنولوژی ندارد. از آنجا که یک سیب هیچ ارتباط آشکاری با حوزه های نام برده شده و دنیای دیجیتال ندارد، بیشتر افراد تصور می کنند که لوگوی Apple کاملاً دلخواه است و از روی علاقه طراحی شده است. اما وقتی به لوگوی اصلی طراحی شده در سال 1976 توسط رونالد وین توجه می کنید، می بینید که این طرح شامل یک طرح سر آیزاک نیوتن است که در زیر درخت سیب نشسته است. اتفاقی که جهان را برای همیشه عوض کرد. شرکت اپل با استفاده از نماد سیب و آیزاک نیوتونی که جاذبه را کشف کرد سعی داشت که خود را تحولی در عرصه تکنولوژی نشان دهد اما ایرادی که به لوگوی اولیه وارد بود این بود که بسیار شلوغ بود. به همین علت این شرکت مجبور به قرار گرفتن در مسیری شد که از یک لوگوی مفهومی و متفاوت استفاده کند. بیش از یک سال بعد، استیو جابز به دنبال لوگویی بود که مدرن تر باشد. نگه داشتن سیبی که مسیر علم را تغییر داد یک امر اساسی بود و به همین علت آرم سیب نقره ای به وجود آمد. در این لوگو از المان های خاصی استفاده نشده است و هدف طراح آن از ایجاد گاز زده شدگی روی سیب این بود که مردم آن را با گوجه فرنگی اشتباه نگیرند.
طراحی لوگو

برای مطالعه بیشتر

توجه به طراحی لوگو و داشتن طرحی متفاوت و خاص به عنوان نشان تجاری کسب و کار شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کمااینکه روند طراحی المان های مختلف هویت بصری با داشتن یک لوگوی متناسب و زیبا راحت تر هم خواهد شد. در مقاله زیر به بررسی اصول ابتدایی طراحی لوگو و فعالیت های تیم طرحی سل گرافیک در زمینه طراحی لوگو پرداخته ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

چگونه می توانم یک آرم منحصر به فرد طراحی کنیم؟

طراحی لوگوی منحصر به فرد می تواند مانند آهن ربایی در جذب مخاطبان کسب و کار شما عمل کند و در فرآیند به یاد سپرده شدن شما و نام کسب و کارتان توسط آنان به کمک شما بیاید. آرم و لوگوی شما اولین برخورد رسمیتان با مخاطبان بازار هدف شما خواهد بود اما نکته قابل توجه این است که طراحی لوگویی که بتواند تمامی انتظارات شما را برآورده و تمامی مفاهیم مد نظرتان را انتقال دهد، زمان میبرد. برای طراحی لوگو روی آنچه که محصول یا خدمتتان ارائه می دهد که شما را بی نظیر و دست نیافتنی می کند متمرکز شوید. وقتی وارد روند طراحی لوگوی ایده آل خود می شوید، این نکات را در خاطر داشته باشید:

الهام گرفتن

چه چیزی باعث ایجاد شرکت شما شد؟ این تفکر است که می تواند شما را به سمت طراحی لوگویی غیرمنتظره و خاص سوق دهد. اگر یک برند لبنیاتی جدید هستید، می توانید با مفهوم شیر یا لبنیات بازی کنید. نحوه برخورد برند شما با مخاطبانش چه تفاوتی نسبت به سایر رقبا دارد؟ شاید شما می توانید یک نماد بازیگوش ایجاد کنید: برای مثال ابرقهرمانی لبنیاتی که میتوانید در آن از شنل و ماسک استفاده کنید.
طراحی لوگو
طراحی لوگو

مخاطب خود را بشناسید

به چه کسی خدمات ارائه می دهید؟ شناخت مخاطبان، شناخت نیازهای آنان و حتی برای افزایش اثرگذاری شناخت دغدغه های آنان می تواند راهنمایی های بسیار ارزشمندی را در این مسیر در اختیار شما قرار دهد. توجه داشته باشید که تمامی فعالیت های یک برند در جها ایجاد حس خوب در مخاطبان خودش است پس تمامی همت خود را برای تاثیر گذاری هرچه بهتر و بیشتر بر مخاطبانتان متمرکز کنید.

به طراح خود اعتماد کنید

هنگامی که تحقیقات لازم را انجام داده اید، یافته های خود را با طراح گرافیک خود به اشتراک بگذارید، سپس او را آزاد بگذارید و به او اجازه دهید کار خود را انجام دهد. وقتی در جنگل هستید، دیدن چیزی جز درختان دشوار است. طراح شما در حال جستجوی کل مفهوم از بالای جنگل است و کار او این است که مفاهیم کلیدی شما را به چیزی خاص تبدیل کند. به غرایز او اعتماد کنید. لوگوی اولیه اپل توسط یکی از بنیانگذاران آن ایجاد شد. این طراحی دوباره چند دهه بعد توسط یک طراح حرفه ای انجام شد که ضمن ادغام حساسیت و جهت شناسی، جوهره و مفهوم اصلی را نیز حفظ کرد.

برای مطالعه بیشتر

فرآیند ثبت و طراحی آرم و لوگو فرایندی پیچیده است و همچنین مستلزم رعایت نکات بسیار زیادی پیش، در حین و بعد از طراحی. برای افزایش اثرگذاری آرم و لوگوی کسب و کارتان و همچنین به منظور شناخت روند طراحی آرم به صورت اساندارد و اصولی مطالعه مقاله زیر را پیشنهاد می کنیم.

انعطاف پذیر و سازگار باشید

انعطاف پذیری یکی از کلیدی ترین اصول در طراحی لوگو به شمار می رود. توجه داشته باشید که لزوما قرار نیست اولین طراحی لوگوی شما به بهترین آن نیز تبدیل شود و قرار هم نیست که از همین لوگوی طراحی شده ی فعلی خود تا آخر استفاده کنید. به عنوان مثال اپل و نایک نیز در اولین روز های تاسیس خود لوگوهای متفاوتی داشتند. لوگوی شما با تکامل یافتن خود کسب و کار شما رشد خواهد کرد تا جایی که نیاز به بازطراحی لوگو را در مجموعه خود حس کنید. این به معنای آسان بودن بازطراحی لوگو و شرایط انجام آن نیست. اما طراحی مجدد لوگو امریست که بسیاری از شرکت ها را وادار به انجام آن میکند. از کوچک ترین شرکت ها تا بزرگترین آن ها در سطح جهانی با تغییرات کوچک و بزرگی در طراحی لوگوی خود مواجه بوده اند تا بتوانند با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی یا حتی تغییرات انتظارات مشتری ها از محصول یا خدمات آنان را پاسخگو باشند.

طراحی لوگو

با تکنولوژی همگام باشید

برخی از شرکت ها، مانند مزرعه ایالتی، در طراحی مجدد آرم سرمایه گذاری کرده اند تا با دنیای همیشه در حال تحول دیجیتال همگام شوند. ممکن است شما مصمم باشید که کاری متفاوت با آرم خود انجام دهید، اما مطمئن باشید که طراحی منحصر به فرد شما می تواند در هر فضای دیجیتالی محبوب و جذاب باشد، از صفحه نمایش گوشی همراه گرفته تا صفحه های مجازی. مخاطبان شما در همه جا با شما همراه هستند پس از درست بودن نحوه نمایش برند خود در همه جا اطمینان حاصل کنید و توجه داشته باشید که پیشرفت تکنولوژی خدشه ای در نحوه دیده شدن شما وارد نکند.

اکنون که سفر طراحی لوگوی منحصر به فرد خود را شروع کرده اید، المان هایی از طراحی را که مد نظر قرار داده بودید را در تمامی طرح ها حفظ کنید. ریسک کنید، اما آگاه باشید و تمامی تغییرات و طراحی ها را با منطق و دلیل انجام دهید. الهام بگیرید، اما کپی نکنید. نظر دیگران را بپرسید و لوگوی خود را بهبود بخشید. توجه داشته باشید که به منظور سازگار کردن لوگوی خود تمامی محل هایی را که از طرح خود استفاده خواهید کرد را در نظر بگیرید. و در آخر با طراح یا مجموعه ای همکاری کنید که سابقه مناسبی در امر طراحی گرافیک و به خصوص طراحی لوگو داشته باشد.

تیم طراحی سل گرافیک با سالها تجربه و همکاری با تعداد زیادی از برند های کوچک و بزرگ، خصوصی و دولتی و انجام پروژه های موفق در خدمت شما خواهد بود تا این مسیر طولانی ولی لذت بخش را با یک دیگر طی کنیم. پس از طریق دکمه های زیر با ما در ارتباط باشید.


کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به سل گرافیک میباشد