طراحی لوگو

چه تفاوتی میان لوگوتایپ و لوگو مارک است؟

شما به دنبال یک لوگوی عالی و منحصر به فرد برای برند خود هستید. اما باید بدانید که لوگو تایپ می خواهید یا لوگو مارک؟ شاید با خود بگویید که چه تفاوتی میان این دو است و لوگو تایپ و یا لوگو مارک به چه معناست؟ باید بدانید که این سوالات جزو اولین سوالاتی است که هنگام طراحی لوگو خود از خود می پرسید. البته سوالاتی دیگری هم هست که به رنگ، نوع فونت و خیلی دیگر مربوط می شود. ما در این مقاله به سوالاتی مانند تفاوت بین لوگو مارک و لوگو تایپ خواهیم پرداخت و به تمام سوالات شما در رابطه با لوگو مارک و لوگو تایپ پاسخ می دهیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

لوگو تایپ چیست؟

اولین سوالی که شاید برای شما پیش بیاید این است که لوگوتایپ چیست؟ باید بدانید که لوگوتایپ شامل تمام لوگو هایی می شود که شامل متن، حرف، یا گاهی هم امضای اشخاص مهم آن برند باشد. باید بدانید که یک لوگوتایپ تمایل به شناختن نام دارد و با رویکردهای سنتی و رسمی در رابطه با برند همراه است. یکی از نکات مهم در طراحی لوگو این است که سبک تایپوگرافی با هویت برند مطابقت داشته باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید که این حروف و یا اندازه و یا حتی رنگ آنها تغییر در مفهوم آن ها دارد برای مثال حروف پررنگ و سیاه نشان از یک برند قوی و پایدار دارد، اما حروف خط دار خوش رنگ نشان دهنده یک شرکت سرگرم کننده و معمولی است. اشتباه نکنید، برای اینکه نشان دهید که شما یک برند بسیار جدی هستید لازم نیست که حتما از فونت های درشت و پررنگ استفاده کنید بلکه این انتخاب ها بر بر اساس سلیقه افراد انتخاب می شوند. هم اکنون شما متوجه شدید که طراحی یک لوگو تایپ دشوارتر از یک لوگو مارک است چرا که یک لوگو مارک نیاز به تصویر، رنگ و سایر عناصر دارد اما یک لوگو تایپ علاوه بر اینها نیاز به فونت و اندازه آنها دارد. که این عناصر طراحی یک لوگو تایپ را دشوار تر می کند.

طراحی لوگو

نحوه طراحی یک لوگو تایپ عالی

اما بعد از این همه تعریف در مورد لوگو تایپ شاید بپرسید که چگونه می توانید یک لوگو تایپ عالی طراحی کنید. باید بدانید که شما نیاز به سه نکته دارید.
  • اطلاعات خود را در مورد تایپوگرافی افزایش دهید تا یاد بگیرید چگونه از آنها به طور موثر استفاده کنید.
  • لوگو تایپ خود را در اندازه های مختلف آزمایش کنید تا مطمئن شوید همیشه قابل خواندن است.
  • لوگوی خود را بر روی کاغذ های مختلف چاپ کنید تا از میزان کیفیت و خوانایی آنها مطمئن شوید.

برای مطالعه بیشتر

طراحی یک آرم و لوگوی مناسب تنها به زمان طراحی منتهی نمی شود و موارد بسیار زیادی وجود دارد که باید پیش از آغاز طراحی لوگو به آنها توجه کرد. در مقاله زیر به یازده گام بسیار اساسی پیش از طراحی لوگو پرداخه ایم.

لوگو مارک چیست؟

طراحی لوگو
همانطور که گفتیم لوگو تایپ شامل تمام متن ها و حروف است باید بدانید که یک لوگو مارک شامل تصاویر و یا نماد خاصی است. باید بدانید که لوگو مارک ها مفاهیم خاصی را به به تصویر می کشند. یک نکته جالب در مورد لوگو مارک ها این است که این لوگوها می تواند ابزاری قدرتمند و تاثیرگذار باشد که قادر به تغییر دید مردم نسبت به کل هویت برند شما است. همانطور که لوگو تایپ ها زبان و داستان خاصی را در دل خود دارند لوگو مارک ها هم باید از ارتباطات بصری خود نهایت استفاده را ببرند. همانطور که دربالا گفتیم محروف و متن ها مفهوم را تغییر می دهند باید بدانید که اشکال هم همینطور هستند یعنی اشکال مختلف مفهوم مختلفی را به مخاطب منتقل می کند برای مثال مربع ها نشان دهنده ثبات هستند. شما می توانید شکل های انتزاعی را تغییر دهید و تصویری جدید و منحصر به فرد برای برند خود ایجاد کنید. در مورد رنگها، اندازه و استفاده از فضای خالی نیز همین طور است. روش دیگری که می توانید استفاده کنید این است که از یک تصویر محبوب به عنوان میانبر برای بیان هویت برند خود استفاده کنید.

نحوه طراحی یک لوگو مارک عالی

بعد از اینکه متوجه شدید که یک لوگو تایپ چیست و یک لوگو مارک حال می توانید انتخاب کنید ما در بالا روش طراحی یک لوگو تایپ عالی را گفتیم اما شاید شما دوست دارید که یک لوگو مارک داشته باشید به همین دلیل باید بدانید که برای طراحی یک لوگو مارک نیاز به سه نکته دارید.

  • نمادهای معروف را مرور کنید تا ببینید آیا با شما یا نام تجاری شما صحبت می کند و آیا داستان خودشان را برای شما بازگو می کنند.
  • ترکیب خلاقانه تصاویر را در نظر بگیرید.
  • سبک هنری را با هویت برند خود مطابقت دهید.

برای مطالعه بیشتر

علاوه بر تمامی نکاتی که در این مقاله به آن پرداخته می شود، توجه به طراحی لوگو و داشتن طرحی متفاوت و خاص به عنوان نشان تجاری کسب و کار شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کمااینکه روند طراحی المان های مختلف هویت بصری با داشتن یک لوگوی متناسب و زیبا راحت تر هم خواهد شد. در مقاله زیر به بررسی اصول ابتدایی طراحی لوگو و فعالیت های تیم طرحی سل گرافیک در زمینه طراحی لوگو پرداخته ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

تفاوت بین لوگو تایپ و لوگو مارک چیست؟

اما بعد از اینکه توضیح دادیم که لوگوتایپ و لوگو مارک چیست حال نوبت به توضیح اینه که بگوییم چه تفاوتی میان این دو است. یکی از اصلی ترین تفاوت این دو لوگو این است که لوگو تایپ یک لوگو است که در اطراف متن یا یک کلمه از برند است اما لوگو مارک یک لوگ است در اطراف تصاویری از آن برند. همانطور که میدانید زمانی که ما از لوگوی یک برند صحبت می کنیم منظور ما علائم نشان دهنده یک برند است. بنابراین زمانی یک طرح از شما میپرسد که شما لوگو تایپ می خواهید یا لوگو مارک می خواهید آنها واقعا می خواهند بدانند که شما یک لوگو مبتنی بر متن یا عکس می خواهید. از لوگوها اغلب به عنوان علامت های کلمه یا علامت های حروف نیز یاد می شود، به همین دلیل مطمئن شوید که با طراحی لوگوی منحصر به فرد برند خود آن را به خوبی طراحی کنید تا آن لوگو از شخصیت و ارزش های شما سخن بگوید.

همانطور که هم در این مقاله و هم قبلا و به دفعات بیان کرده ایم، طراحی لوگو چیزی فراتر از یک تصویر یا نوشته است. این ایده اصلی پشت لوگوی شماست که منجر به جذابیت یا عدم جذابیت آن می شود. تیم طراحی سل گرافیک با سالها تجربه در زمینه طراحی لوگو ما را در اولین گام برندسازی همراهی خواهد کرد. برای دریافت مشاوره، اطلاع از قیمت ها و مشاهده نمونه کارها از طریق دکمه های زیر با ما در تماس باشید.


کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به سل گرافیک میباشد