طراحی لوگو

یازده راه برای یافتن ایده طراحی لوگو - قسمت اول

بارها در مقالات مجله سل گرافیک به اهمیت طراحی لوگو و اینکه برخورداری از یک لوگوی مناسب چقدر می تواند در بیشتر دیده شدن و همچنین به یاد سپاری شما توسط مردم و مخاطبان جامعه هدف شما تاثیر گذار باشد صحبت کرده ایم. پیش تر حتی به بررسی هفت ویژگی یک لوگوی عالی پرداخته ایم. آموزش طراحی لوگو به سبک سل گرافیک را با هم تجربه کردیم. حتی از یازده گام پیش از طراحی لوگو سخن به میان آوردیم و در تمام این مدت سعی کردیم که هم مخاطبان و مشتریان را از روال عادی کار آگاه کنیم و هم به علاقه مندان به حوزه طراحی گرافیک مسیری درست و اصولی را نشان داده باشیم. اما چیزی که تا به الان به آن اشاره نکرده ایم نحوه شکل گیری ایده پیش از آغاز طراحی لوگو است. اینکه یک ایده چگونه شکل میگیرد و این که چگونه برای طراحی لوگوی بهتر اقدام به یافتن و خلق ایده کنیم. در مقاله پیش رو به بررسی نکات و جاهایی خواهیم پرداخت که میتوانید برای رسیدن به ایده از آنها استفاده کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

اهمیت ایده در طراحی بهتر لوگو

اهمیت ایده در طراحی لوگو را می توان به نوعی با اهمیت برخورداری خود لوگو برابر دانست و اطلاع از این اهمیت می تواند به شما در رسیدن به بهترین ایده و در نهایت طرح برای آرم و لوگو به شما کمک کند. به طور کلی اهمیت لوگو را می توان در ایجاد پیوندی به یاد ماندنی با ذهن مخاطب بازار هدف از طریق تصویر استفاده شده در آرم و تاثیرگذاری هر چه بیشتر بر مخاطبان دانست. جزئیات موجود در یک آرم بر به یاد ماندنی بودن و اهداف بازاریابی مجموعه تأثیر می گذارد. به طور معمول ، می توانید المان های استفاده شده در یک آرم را به سه قسمت تقسیم کنید: رنگ ، شکل و تایپوگرافی. رنگ ها، شکل ها و سبک های مختلف نوشتن احساسات مختلفی را در مخاطبان ایجاد و انواع مختلفی از افراد را به خود جلب می کنند.
طراحی لوگو

برای مطالعه بیشتر

انتخاب رنگ مناسب در طراحی آرم و لوگو می تواند باعث نقطه قوت در کسب و کار شما بوده و آن را برحسته و متمایز از آرم و لوگوهای رقبای شما نماید. همچنین این انتخاب در روند طراحی آرم به شما در جذب مشتری مناسب کمک می کند و بالعکس ترکیب اشتباه می تواند اثر معکوس داشته باشد.

یازده راه یافتن ایده برای طراحی لوگو

عدم برخورداری شرکت یا مجموعه شما از یک لوگوی مناسب می تواند ضررهای جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد. پس اگر به دنبال ایده ای برای خلق بهترین لوگوی ممکن هستید در ادامه با ما همراه باشید.
طراحی لوگو

1-برندهای بزرگ

برندهای بزرگ در اکثر مواقع با طراحان بزرگ یا حداقل با طراحانی با دستمزد های بسیار بالا همکاری می کنند و در نتیجه آرم های بی نظیری دارند. این طراحان بنابر تجارب بسیار زیادشان به تمامی مراحل و روند های طراحی آگاه هستند. پس با بررسی و دنبال کردن روند تغییرات آنها می توانید در هر دو زمینه رسیدن به ایده اولیه و حتی بازطراحی لوگو از آنها ایده بگیرید. بدون ترس به آرم های شرکت های بزرگ توجه کنید. تمامی المان های موجود در این لوگوها مانند تصاویر، نوشته و رنگ را ریزبینانه مورد نقد و بررسی قرار دهید و سعی کنید به نقاط اشتراکی در آنها دست یابید. توجه به این نکته لازم توجه است که مردم لوگوی مجموعه شما را با شرکت پیشرو صنعت شما مقایسه خواهند کرد پس برای داشتن بهترین لوگو و رسیدن به ایده ای ناب نباید حتی لحظه ای شک و درنگ کنید.

2-استفاده از سایت های طراحی

سایت های بسیار زیادی در دنیا در حوزه طراحی مشغول به فعالیت هستند که از آنها می توان المان های مختلف طراحی را دانلود و استفاده کرد. در این سایت ها حتی نمونه کارهای طراحان مطرح دنیا نیز به نمایش گذاشته می شود که مرجع بسیار مناسبی برای رسیدن به ایده طراحی لوگو میباشد.

3- داستان برند

تا به اینجای کار از راه هایی برای رسیدن به ایده استفاده کردیم که در بیرون از مجموعه شما اتفاق می افتند. اما اکنون به سراغ ایده ای داخلی و شخصی تر خواهیم بود. همان گونه که قبلا هم به آن اشاره کردیم لوگوی شما بهتر است که بیانگر ارزش ها و اهداف شما نیز باشد. پس برای رسیدن به این مهم می توانید از داستان شکل گیری یا رسیدن به ایده راه اندازی شرکت خود نیز استفاده کنید که هنگام ارائه لوگوی خود به مخاطبانتان مطمئن باشید که در حال روایت داستانی شخصی و منحصر به فرد هستید. به هویت برند خود فکر کنید و ببینید آیا به کلمه یا سرنخی خواهید رسید که فکر کردن به آن مخاطب را سریعا به یاد برند شما بیاندازد. در ادامه تعدادی سوال که میتواند برای رسیدن ب ایده ای بهتر به شما کمک کند را گرد هم آورده ایم.

هویت برند
  • چه ویژگی ها و خصوصیاتی در برند شما بیشترین اولویت را دارد؟ چه نمادهایی نمایانگر این صفات هستند؟
    به عنوان مثال، اگر می خواهید دانش یا تخصص خود را برجسته کنید، ممکن است از یک جغد، کتاب یا میکروسکوپ استفاده کنید.
  • آیا مترادف تصویری ای برای نام کسب و کار شما وجود دارد؟
    این کلمات و بازی کردن با آنها در جهت رسیدن به ایده ای نو میتوانند در جهت حفظ و یادآوری برند شگفتی به پا کنند.
  • چه تایپوگرافی با هویت برند شما مطابقت دارد؟
    فونت هایی کلاسیک و رسمی مانند فونت های سریف (Serif) یا شاید نوشته های پرجنب و جوش و بی دقی همچون فونت های دست نوشته ای (hand written)
  • آیا هنرمندی با سبک و استایل مشابه و مطابق با برند شما وجود دارد؟
    چه چیزی باعث میشود تا سبک هنری آنها را به برند شما نزدیک کند؟

در رابطه با هویت برند خود کند و کاو کنید و لیستی از کلمات، ایده ها، رنگ ها و موارد دیگر را تهیه کنید. برای رسیدن یک آرم متناسب با نام تجاری خود از این لیست به عنوان پایه و مرجع خود استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر

برندسازی یکی از روش های بازاریابی در شکل گیری برندی فعال و کسب و کاری موفق است. اما جدا از این تعریف پایه نکات با اهمیت بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که در این مقاله به بررسی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.
برندسازی راهی پر پیچ و خم است که نیازمند رعایت نکات بسیار و توجه به المان های مختلفی است که یکی از ابتدایی ترین و مهمترین آنها را می توان طراحی آرم و لوگو دانست. در مسیر خلق و طراحی لوگو اما نکات بسیار زیادی وجود دارد که پیدا کردن ایده اساسی ترین آنهاست. در این مقاله به بررسی سه راه ابتدایی برای یافتن ایده پرداختیم. اما این مسیر به اینجا ختم نمی شود و راه های بیشتری برای رسیدن به یک ایده خاص و منحصر به فرد وجود دارد که در قسمت دوم مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به سل گرافیک میباشد