موشن گرافیک

موشن گرافیک چیست ؟

موشن گرافیک از دو واژه "موشن" به معنای حرکت و "گرافیک" به معنای طراحی برای ایجاد تصویر تشکیل شده است. در بیان ساده موشن گرافیک را می توان تصاویر متحرک دانست. موشن گرافیک ها اصولا به همراه صدا توسط برنامه هایی مولتی مدیا همچون ادوب افترافکت ساخته میشوند. john withney اولین کسی بود که کلمه موشن گرافیک را وارد فرهنگ و لغات مربوط به دنیای مولتی مدیا کرد. موشن گرافیک بسیار به انیمیشن شبیه است با این تفاوت که انیمیشن داستانی است و به شخصیت های داستان می پردازد اما موشن گرافیک بیشتر به جنبه های سمبولیک تمرکز دارد و کاربرد آن در برند سازی و تبلیغات است و از اینمیشن در سینما و سرگمی استفاده می شود.
تیزر های موشن گرافیک معمولا دو خصوصیت عمده دارند:
  1. از طریق عناصر بصری گرافیکی تاثیر فوری و جلب توجه کننده ای روی مخاطب می گذارند.
  2. همچون دیگر آثار گرافیکی موجز، مینیمال، سمبولیک و نشانه محور هستند.
این دو خصوصیت موجب می شود که هم در فیلم هایی که با هدف برندیگ تولید می شوند کاربرد زیادی داشته باشند و هم در فیلم هایی که به تشریح یک فرآیند می پردازند و مخصوصا فیلم های آموزشی کاربرد بسیاری داشته باشند.

نرم افزارهای ساخت موشن گرافیک

  • Adobe After Effects
  • Apple Quartz Composer
  • Autodesk Combustion
  • Various VJ Programs
  • Max/MSP
  • Smith Micro Software Anime Studio
  • Adobe Flash
  • Apple Quartz Composer

انواع موشن گرافیک

ویدئورئال


ویدئوهایی هستند که در آن از فضاهای واقعی فیلم‌برداری می‌شود و اطلاعاتی را گزارش می‌دهد. در ویدئو رئال‌ها از طرح‌های گرافیکی استفاده خاصی نمی‌شود و محوریت اصلی و بار انتقال پیام بر دوش فیلم‌برداری، صدابرداری، صداگذاری و تدوین است.

ویدیو موشن:


این دسته از موشن گرافیک ها، که یکی از مهم ترنی دسته بندی های موشن گرافیک به شمار می آیند تلفیقی از فیلم‌برداری و گرافیک هستند که عمدتاً این گرافیک‌ ها علاوه بر افزایش جذابیت برای نمایش اطلاعاتی به کار می‌روند که با فیلم‌برداری قابل‌ارائه نیستند.

اینفو موشن:


اینفو موشن ها ویدیوهایی هستند که در آن‌ها از تکنیک اینفوگرافیک برای انتقال محتوا استفاده می‌کنند. در واقع گرافیک و حرکت به گونه‌ای استفاده می‌شود که بتوان از تکنیک‌های اصلیاینفوگرافیک برای نمایش محتوا استفاده کرد.

استاپ موشن:


استاپ موشن تکنیکی است که برای ساخت آن از اشیای واقعی عکاسی می‌شود. در این شیوه، اشیا به‌صورت کم و جزئی حرکت داده می‌شوند و از هر حرکت عکاسی می‌شود. سپس تمامی عکس‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص، پشت سر هم قرار داده می‌شود تا حس حرکت را القا کند.

انیمیشن


انیمیشن‌ها ویدیوهایی هستند که حتماً دارای کاراکتر خاص و داستان مشخصی هستند و غالباً به لایه‌های زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیت‌ها و پرسوناژها می‌پردازد. بر خلاف موشن‌ گرافیک‌ ها کاراکترمحور هستند.

کاربرد های متفاوت موشن گرافیک

  • معرفی محصول

    یکی از کاربرد های موشن گرافیک توضیح محصول به مشتریان است. امروزه بیشتر مردم محتوای تصویری را ترجیح میدهند چرا که فهمیدن آن آسان تر است و زمان کمتری از خواندن متن میبرد. و از طرفی گاهی یک عکس به تنهایی نمیتواند پاسخگو باشد و مطلب را به درستی به مخاطب انتقال نمیدهد. بنابراین بسیاری از فروشنده ها با کمک موشن گرافیک یک توضیح قابل فهم و جذاب به مخاطب انتقال میدهند و به توضیح محصول خود میپردازند.
  • بازاریابی

    بازاریابی یک زمینه است که در آن انواع مختلف موشن گرافیک ها استفاده‌ شده است. بازاریابی برای اطلاع‌رسانی به مشتریان در مورد ویژگی‌های مختلف یک محصول است. این موشن ها برای جذب توجه بینندگان بسیار کاربردی است. به‌ این‌ ترتیب، در یک پیام تبلیغاتی این هنر را به مخاطبان می‌رساند. وب‌سایت‌ها همچنین به‌ وفور از گرافیک حرکتی استفاده می‌کنند.
  • در زمینه وب سایت ها

    کاربردهای موشن گرافیک درزمینهٔ وب‌سایت برای افزایش زمان ماندن در وب‌سایت موردنظر است. به همین دلیل است که اکثر کسب‌وکارها برای جذب مخاطب بیشتر و جذاب تر کرد سایت خود حداقل یکی از این انیمیشن‌ها را در وب‌سایت خود دارند.
  • پرهیز از کسل کنندگی محتوا

    دیگر کاربردهای موشن گرافیک استفاده در سخنرانی‌ها است تا جالب‌ توجه باشد. آمار و ارقامی که در نمایشگاه‌های ارتباطات کسب‌وکار استفاده می‌شود، برای شنوندگان بسیار خسته‌کننده می‌شوند. آمار و ارقام موجود در این سخنرانی‌ها با استفاده از پویانمایی‌های گرافیکی حرکتی تخیلی و جذاب ساخته می‌شود. دیگر مواردی که می توان اشاره کرد در آموزش‌وپرورش منطقه‌ای است. این انیمیشن‌ها همچنین برای انتقال پیام‌هایی مانند حفظ و نگهداری زیست‌محیطی به مردم با استفاده از تصاویر جالب موشن گرافیکی است.
  • تبلیغات

    ما در عصری زندگی می‌کنیم که افزودن انیمیشن به محتوا یک تکنیک عالی برای جذب مخاطبان می‌باشد. همانطور که مشخص است تبلیغات در فضاهای مجازی و اینترنت روز به روز رو به افزایش است. و بیشتر کاربران مشاهده تصاویر و ویدئو را به خواندن مطالب ترجیح میدهند ازین رو عرصه تبلیغات برای اثر گذاری بیشتر سعی میکند از کاتالوگ ها و متن های طولانی بیشتر دوری کند و به تصاویر و انیمیشن های متحرک روی می‌آورد.استفاده از موشن گرافیک در تبلیغات تلویزیونی، شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های ویدئویی مانند یوتیوپ و آپارات به‌شدت گسترش‌یافته است.
  • آیکون ها

    اخیرا با استفاده از svg و css می توان آیکون هایی که دارای انیمیشن هستند را بسیار سبک ساخت تا بتوان در محصولات و وب سایت ها از آن استفاده کرد

بیشتر بخوانید

برای آشنایی با رنگ ها و اثراتی که هر کدام از آنها در ذهن مخاطبان میگذارند و همچنین برخی از نکات مربوط به روانشناسی رنگ ها، مطالعه مقاله زیر را به شما پیشنهاد میکنیم.
همانطور که تا اینجا گفته شد موشن گرافیک کاربرد های بسیار زیادی دارد اما مهمترین کاربرد آن برند سازی است برند سازی به معنی معرفی کردن و برجسته نشان دادن شرکت خود میباشد. با استفاده از موشن گرافیک میتوانید برند خود را در ذهن مخاطب جا بیندازید. برخی افراد از موشن گرافی برای متحرک ساختن لوگو نیز استفاده میکنند. آمار نشان داده که متحرک کردن طرح ها و لوگو ها بر اثر بخشی آن بر مخاطبان تا میزان قابل توجهی می افزاید. موشن گرافیک به خصوص برای بیزینس هایی که مخاطب آن کودکان و بچه ها هستند بسیار کاربرد دارد. چنین بیرنس هایی با تولید تصاویر متحرک زیبا و جذاب برای کودکان برند خود را در ذهن آنها ماندگار کرده و به کسب و کار خود رونق میبخشند.

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به سل گرافیک میباشد