طراحی لوگو

یازده اصل که باید قبل از طراحی لوگو بدانیم

در صورتی که بخواهیم با نگاهی تاریخی به مقوله استفاده انسان از لوگو و تصاویر بنگریم درخواهیم یافت که عمر تاریخی ما با تصاویر و لوگوهای بسیار زیادی گره خورده است. از ابتدای دوره بازاریابی و زمانی که امر فروش کالاها شکل و قوت گرفت دغدغه فروشندگان و بازاریاب ها درگیر کردن ذهن مخاطبان با کالای مورد نظر بوده است. به راستی چه چیزی به اندازه لوگو و نشان تجاری یک محصول می تواند در ذهن ما نقش ببندد؟
با توجه به تاثیر 93 درصدی قدرت بینایی انسان برای بقای یک کالا در برخورد اول در ذهن مشتری، نقش مهم لوگوها و تاثیرات آنان بر ذهن ما اهمیت پیدا می کند. اما رعایت چه نکاتی است که فرآیند تثبیت لوگو در ذهن مخاطبان بازار هدف را آسان تر می¬کند؟ رعایت چه نکاتی قبل از آغاز طراحی گرافیک باعث ثبت بهتر لوگو و نشان تجاری ما در ذهن مخاطب می شود؟ خصوصیات یک لوگوی ایده آل چیست؟
برای طراحی لوگوی ایده آل مراحل زیر را مرور کنید و متناسب با فعالیت خود طراحی لوگو حرفه ای خود را آغاز کنید:

1- عملکرد لوگو ی خود را مشخص کنید

لوگوی هر موسسه، شرکت یا حتی شخص با استفاده از ابزارهایی مانند رنگ ها، اشکال هندسی، فونت ها، تصاویر و ... سعی در انتقال مفهومی خاص دارند. مشخص بودن این مسئله که هدف شما از داشتن لوگو چیست راه طراحی لوگو را برای شما تا حد بسیاری هموار خواهد کرد.
  • افزایش شناخت:
    شناخت شما از خود و سازمانتان می تواند راه را در طراحی لوگو هموار کند. با پاسخ به سوالاتی مانند این که خدمات شرکت شما چیست؟ آیا سازمانتان به تازگی شکل گرفته است؟ آیا با رقیبان بسیاری دست و پنجه نرم می کنید؟ و همچنین با شناسایی مخاطبان بازار هدف خود و طراحی یک لوگوی قدرتمند می توانید خود را از رقبای حوزه کسب و کارتان متمایز ساخته و در حافظه ها ماندگار شوید.
  • ایجاد ماندگاری:
    مشتریان با چشمانشان خرید می کنند! با دقت در روند طراحی و استفاده بهتر از المان های طراحی گرافیک زودتر از رقبای خود به دکمه خرید مشتریان دست پیدا کنید.
  • ایجاد اعتماد:
    ادامه دار بودن روند جذب و افزایش مشتری بسته به تمایل آنها برای اعتماد به شماست. لوگویی که بتواند صداقت و درستی را به مخاطبان بازار هدف منتقل کند و حس خوبی را در آنان ایجاد نماید، کار شما را در جذب مشتری راحت تر خواهد نمود.
  • افزایش تحسین:
    اگر در حال حاضر مشتریان به کسب و کار شما دید خوبی دارند باید لوگویی طراحی کنید که نمایانگر سادگی و هوش و ذکاوت است و از تاثیر گذاری خوبی برخوردار باشد.
طراحی لوگو

2- با در نظر گرفتن بازار هدف خود تصمیم بگیرید

مهم ترین بخش طراحی یک لوگو توجه به مخاطبان بازار هدف آن کسب و کار است. خیلی مهم است که مشخص کنید چه اشخاصی مشتری شما هستند تا بتوانید سلیقه و خواست آنها را در راس امور مربوط به طراحی قرار دهید. مشتری خود را انتخاب کنید و لوگو خود را متناسب با آن اشخاص طراحی کنید.
به عنوان مثال یک لوگوی مناسب برای گل فروشی می تواند از یک فونت خاص و عجیب استفاده کند و رنگ های روشن برای آن در نظر گرفته شود و کاملا واضح است که این طرح برای یک گاراژ تعمیر و سرویس خودرو اصلا مناسب نیست. یک لوگو متناسب برای شرکت حقوقی باید نمایانگر صداقت و قدرت باشد.

3- آیا نیاز است که لوگو شامل نام شرکت باشد؟

البته که شما می خواهید نام خود را برای شناسایی کسب و کارتان در ذهن مشتری حک کنید اما همیشه بکار بردن نام در طراحی لوگو ایده مناسبی نیست . در صورتی که نام سازمان یا شرکت خیلی طولانی و یا عمومی است یا عموما ترجمه درستی ندارد بکاربردن نام شرکت در لوگو را فراموش کنید. لوگو شرکت را در تمام اندازه هایی که نیاز است در مکان های مختلف استفاده کنید تصور کنید در بعضی مواقع نام شرکت در همه جا خوانا نیست ، اگر نام سازمان شما نیز در کنار لوگو همیشه خوانا نیست نام آن را بکار نبرید.

4- از رنگ بندی سازمان پیروی کنید

طراحی لوگو
در صورتی که مجموعه شما از رنگ ها در تبلیغات به درستی استفاده کرده و رنگ بندی خاصی برای خود در ذهن مخاطبین ثبت کرده است بسیار مهم است که آن رنگ ها در لوگو بکار بروند.
استفاده مداوم از رنگهای خاص در سازمان حس آشنایی ایجاد می کند.اگر سازمان شما با طیف رنگ های خاص برند سازی شود ، در ذهن مردن یک حس آشنایی ناخود آگاه با آن رنگ ها ایجاد می شود.

برای مطالعه بیشتر

در صورتی که سازمان شما برای خود رنگ هایی خاصی در نظر نگرفته و یا کسب و کار شما در حال راه اندازی می باشد پیشنهاد می کنیم مطالعاتی در مورد روانشناسی رنگ ها و کاربرد آنها در طراحی داشته باشید.

5- از لوگوی برند های معروف الهام بگیرید ولی کپی نکنید

ساختن لوگویی مشابه برند های معروف و مورد علاقه ممکن است وسوسه بر انگیز باشد ؛ اما برای مخاطبین این کار تنبلی ، عدم خلاقیت و بی استعدادی سازمان اطلاق می شود. لوگو های برند های معروف در زمینه کاری خودتان را بررسی کنید ، چه چیزی در آنها برای شما جذاب است ؟ چه نکته ی منفی وجود دارد ؟ البته خیلی درگیر این مسئله نشوید بررسی ۱۰ – ۱۲ لوگو برای خلاقیت در ایجاد لوگو و پروراندن ایده کافی است. یک لوگو ی ایده آل باید ساده ، به یاد ماندنی و متناسب با کسب و کار باشد . با در نظر گرفتن این مورد کار را دنبال کنید.

6- لطفا ساده باشید…

در حالی که ممکن است تلاش کنید با طراحی لوگوی تجاری خود پیام های زیادی را منتقل کنید اما زیاده کاری در این امر موفقیت را به خطر می اندازد. از بکار گیری رنگهای زیاد اجتناب کنید ، از یک فونت استفاده کنید ، یک لوگوی گیج کننده و شلوغ هیچ پیامی را نمی تواند انتقال دهد. اگر از اجزای زیادی در ساخت لوگو استفاده کنید درک آن برای مخاطبان سخت می شود و نمی دانند به کجا دقت کنند و چه پیامی در آن نهفته است . استیو جابز در مورد سادگی میگوید :سادگی کلمه مقدسی است . بدست آوردن سادگی سخت تر از بدست آوردن پیچیدگی است زیرا شما باید به سختی کار کنید تا تفکر خود را سامان دهید و آن را ساده کنید .
طراحی لوگو

7- چند طرح مختلف ایجاد کنید

در اولین گام ممکن است شما ایده های مختلفی برای لوگوی تجاری خود داشته باشید ، همه ی آن ایده ها را روی کاغذ بیاورید تا بتوانید مقایسه کنید کدام یک از آنها کارآمد است و کدام را باید حذف کرد. حتی بد ترین طرح ها که حذفشان حتمی است می توانند در ذهن شما جرقه ای ایجاد کنند تا ایده ای بهتر به فکر شما برسد و ممکن است بعضی از اجزای آن خوب به نظر بیاید و در لوگوی ایده آل نهایی بتوان از آن اجزا استفاده کرد… پس بدترین ایده ها هم می توانند خوب باشند !

8- ایده های خود را روی کاغذ طراحی کنید

Photoshop , Corel و دیگر ابزار های نرم افزاری کار طراحی را بسیار آسان می کنند و امکانات زیادی در اختیار ما می گذارند ولی کشیدن و طراحی کردن روی کاغذ می تواند شما را در خلق ایده های جدید و یا بهبود ایده های فعلی در طراحی کمک کند. بهتر است از مداد و کاغذ سفید بدون پس زمینه (ساده) استفاده کنید .چیزی را پاک نکنید … تمام کاغذ ها و طرح هایی را که خوب ازآب در نیامده اند را نگه دارید ، آنها نیز می توانند جرقه ی ایده هایی عالی و ارزشمند باشند. بزرگترین شرکت های طراحی چندین و چند طرح روی کاغذ می کشند قبل از اینکه موس کامپیوتر را لمس کنند!

9- از سایرین نظر بخواهید

ممکن است طرحی به نظر شما عالی باشد و شدیدا تمایل به بهبود آن داشته باشید و کار را تمام شده بدانید اما ضروری است تا از دیگران در مورد آن نظر بخواهید و بازخورد آن طرح در ذهن دیگران را بررسی کنید.

10- از مخاطبین خود نظر بخواهید

طراحی لوگو
همانطور که گفته شد تمرکز بر روی مخاطبان بازار هدف امری ضروریست. در صورتی که مخاطبان بازار هدف، شما و ایده های شما را نپذیرند دیگر تفاوتی نمی کند که خدمات ارائه شده از جانب شما چقدر جذاب و کارا خواهد بود. در نتیجه مخاطبانتان را از کوچک ترین اقدامات تا بزرگ ترین آنان در نظر داشته باشید. از آنها بپرسید چه بازخوردی این طرح برای آنها ایجاد می کند ؟ آیا این طرح هیجان انگیز است یا خسته کننده؟ زشت یا جذاب؟ عمومی یا خاص؟ همچنین از آنها بپرسید چه تصور و پیامی را از آن دریافت می کنند؟

11- طرح لوگو ی شما مقیاس پذیر است

تمام ابعاد و موقعیت هایی که از لوگو استفاده خواهید کرد را در نظر بگیرید ، “روزنامه ، بنر های تبلیغاتی ، امضای ایمیل ها ،وب سایت و …. آیا طرح شما مقیاس پذیر است ؟ لوگوی شما باید در همه ی اندازه ها به خوبی پیام شما را منتقل کند. اگر طرح شما شامل خط های ریز و نازک باشد و جزیئات زیادی دربرگیرد فراموش نکنید که در اندازه های کوچک جزئیات خوب دیده نمی شود .

برای مطالعه بیشتر

همانطور که میدانید لوگوها انواع مختلفی دارند. یکی از مهم ترین این دسته ها را لوگوهایی تشکیل میدهند که برای طراحی آنها از تکنیک تایپوگرافی استفاده شده است. با کلیک بر روی دکمه زیر وارد مقاله مربوط به تایپوگرافی شده و با این دسته از لوگوها بیش از پیش آشنا شوید.

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به سل گرافیک میباشد