طراحی بروشور

آموزش طراحی بروشور - قسمت اول

بروشور ها ابزاری قدرتمند و موثر برای معرفی یک برند خاص یا فروش یک ملک بخصوص یا... هستند. اگر طراحی بروشور ها درست صورت گرفته باشد می توانند به یکی از بهترین راه های انتقال پیام بدل شوند. هیچ کدام از ما با بروشور ها غریبه نیستیم و حداقل در طول زندگیممان چندین بروشور مختلف دیده ایم. از بروشور های آموزش تبلیغاتی محصولات آرایشی بهداشتی برای بانوان گرفته تا بروشور آهنگ های آلبوم خواننده مورد علاقه شما. همه و همه مثال هایی از رواج بروشور ها و جذابیت آنها در جلب نگاه مخاطبان جامعه هدف هستند.
مهم ترین نکته در بروشور ها نحوه طراحی آن هاست. یک طراحی عالی مخاطبان شما را مجبور میکند تا تمام مطلب در ارتباط با کار شما بخوانند. درحالی که یک بروشور با طراحی معمولی و بی کیفیت ممکن است به سطل آشغال ختم شود. اما چگونگی طراحی بروشور موضوعی است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت. در پایان این مقاله شما هرچه لازم است در ارتباط با ساخت، طراحی و چاپ یک بروشور تأثیر گذار بدانید خواهید داشت.

قبل از طراحی بروشور

نکته ی مهم در طراحی یک بروشور فوق‌العاده و جذاب در حقیقت قبل از طراحی آن آغاز می شود. وقتی که شخصیت برند، پیام و بازار هدف خود را تعیین می کنید، طراحی بروشور شما راحت تر پیش می رود. همچنین همکاری و همفکری با گروهی یا فردی متخصص در زمینه طراحی بروشور می تواند کمک شایانی به آسان تر شدن هر چه بیشتر روند طراحی کند. تیم طراحی سل گرافیک با سال ها تجربه در زمینه طراحی گرافیک و به خصوص طراحی بروشور می تواند در این راه دشوار شما را همراهی کند.

هویت برند خود را بشناسید

آیا شما کاملا می دانید که چه هستید و چه می کنید؟ شناخت هویت برند یکی از باید هاست. اگر شما هویت تجاری خود را در داخل و خارج نشناسید ، تمام محصولات و مواد شما از جمله بروشورهایتان نامفهوم و غیر واضح خواهند بود. هویت برند دقیقا همان چیزیست که شما را از سایر رقابتان متمایز می کند. اما این که یک هویت برند چگونه ساخته و پرداخته می شود چیزیست که قبلا در مقاله آموزش خلق هویت برند به آن پرداخته ایم.

(طراحی بروشور کودکانه)

طراحی بروشور
این بروشور با رنگ ها و المان های شاد به کار رفته در آن برای کودکان و پدر و مادر آنها مناسب است.

(طراحی بروشور محیط زیستی)

طراحی بروشور
استفاده از رنگ سبز مناسب برای موضوعات محیط زیستی یا بازیافت زباله ها و... است.

(طراحی بروشور تخصصی)

طراحی بروشور
این بروشور حس حرفه ای بودن را القا می‌کند که مناسب برای شرکت ها یا مثلا معرفی یک نرم افزار است.

برای مطالعه بیشتر

هویت برند دقیقا همان چیزیست که شما را از سایر رقابتان متمایز می کند. اما این که یک هویت برند چگونه ساخته و پرداخته می شود چیزیست که قبلا در مقاله آموزش خلق هویت برند به آن پرداخته ایم.

جامعه هدف خود را بشناسید

قبل از اینکه شروع به طراحی بروشور کنید. از اینکه برای چه کسانی طراحی را انجام می‌دهید اطمینان کامل پیدا کنید. مخاطبان مختلف طراحی های متفاوتی را می پسندند و اگر شما مخاطبان خود را نشناسید، خطر انتخابات اشتباه در طراحی را خواهید داشت. از خودتان بپرسید:
  • مشتری مورد نظر من کیست؟
  • آنها دنبال یه دست آوردن چه اطلاعاتی هستند؟
  • آنها بیشتر به تصاویر پاسخ می دهند یا به متن؟
  • چه نوع نوشته ای را ترجیح می‌دهند؟ شرکتی یا مکالمه ای؟ جدی یا طنز؟
  • چه کاری میتوانم برای جلب توجه آنها انجام دهم؟
وقتی میدانید برای چه کسی طراحی می کنید می توانید تصمیمات خود در طراحی را به درستی هدایت کنید. شما بروشوری طراحی می کنید که حس درست بودن را در دست مخاطب ایجاد می کند و این امر شانس شما را در موفقیت بالا می برد.

پیام خود را توسعه دهید

بعد از مسائل ذکر شده بسیار بسیار مهم است که پیام خود را مشخص کنید. قبل از اینکه حتی به فکر تهیه یک طرح باشید لازم است که شما بدانید چه می‌خواهید در بروشور بگویید و چگونه می‌خواهید آن را بیان کنید. زیرا پیام شما مهم ترین چیز است. رساندن پیام هم یه شناخت مشتریتان برمی گردد. اگر پیام قوی و واضحی ندارید که با آن به زبان نوشته یا تصویر با مخاطب خود صحبت کنید، مهم نیست چقدر طراحی زیبایی انجام داده اید بروشور شما شکست خواهد خورد. به عنوان مثال، فرض کنید که بروشوری طراحی کرده اید برای پدران و مادران که فرزندان خود را برای ورود به یک سالن ورزشی تشویق کنند. پیام شما باید اینگونه باشد: " ما بامزه و مهربان هستیم. به سالن ما بپیوندید!" بنابراین باید از یک زبان ساده و دوستانه و همچنین تصاویر روشن و پر جنب و جوش مطابق با برند خود استفاده کنید تا برای مخاطبان مورد نظر خود جذاب شوید. استفاده از زبان پیچیده احتمالاً برای این مشتریان جذابیت ندارد.
از طرف دیگر، اگر شما بروشوری را برای تبلیغ خدمات خود به عنوان مشاور مالی طراحی می كنید، پیام شما كاملاً متفاوت خواهد بود. بنابراین استفاده از زبان ساده و تصاویر روشن می تواند بسیار بچگانه احساس شود و مخاطب پیام شما را جدی نخواهد گرفت.

قبل از طراحی پیام خود را بشناسید تا بتوانید تصمیمی بگیرید که پیامتان را تقویت کند.

معیارهای خود را برای موفقیت تعیین کنید

برای هر بروشوری که طراحی می‌کنید معیار هایتان باید غیر قابل بحث و جدال باشند. بدون معیار شما نمی توانید تصمیم بگیرید که آیا باید همان طراحی های قبلی را برای بروشور های آینده داشته باشید یا اینکه باید تغییراتی و اصلاحاتی برای گرفتن نتایج بهتر ایجاد کنید. قبل از طراحی، معیارهای خود را با تعریف آنچه می خواهید از بروشورتان بیرون آید تعیین کنید. در اینجا چند ایده برای استخراج ایده ها آورده شده است:
  • آیا به دنبال این هستید که مردم را به یک مکان خرده فروشی سوق دهید؟ یک کوپن در بروشور درج کنید و سپس برسی کنید که چه تعداد از آنها در فروشگاه شما بازخرید می‌شوند.
  • آیا شما سعی در دعوت کردن مردم به وب سایت خود دارید؟ یک آدرس اینترنتی را در بروشور قرار دهید و تعداد بازدید کنندگان را در طول کار پیگیری کنید.

  • آیا میخواهید برای یک محصول تازه ساخت همهمه ایجاد کنید؟ یک فراخوانده برای اقدام برای ثبت نام در لیست ایمل خود وارد کنید. و ببینید که لیست شما چقدر بزرگ می‌شوند.
طراحی بروشور

بودجه ی خود را مشخص کنید

منظور از مشخص کردن بودجه فقط این نیست که بفهمیم چندتا بروشور می‌توانیم چاپ کنیم. بلکه همه چیز را از نوع کاغذ گرفته تا تکنیک های جالب چاپی که می توانید برای جذاب کردن بروشور استفاده کنید تعیین می کند. یک بودجه ی مشخص برای تمام هزینه های لازم هر بروشور تعیین کنید و تصمیم گیری را بر اساس مهم ترین آیتم ها انجام دهید. مثلا اگر میخواهید بروشور هایتان جنس محکم تری داشته باشند باید روی کاغذ ضخیم تری سرمایه‌ گذاری کنید. یا اگر ایده ی جذابی برای نشان دادن یکی از نکات موجود در بروشور دارید به جوهر و تکنیک های چاپ گران قیمت تر و با کیفیت تر نگاهی بیندازید تا بتوانید یه تصاویر و متن های خود ارزش و اعتبار بيشتری ببخشید. دانستن اینکه چه مقدار پول برای روند طراحی و چاپ در دست دارید به شما کمک می کند تا بهترین تصمیم را برای بودجه خود بگیرید و بیشترین سود را برای هر هزار تومن به دست آورید.
آنچه تا کنون در این مقاله به آن اشاره شد تنها یک سوم از مسیر طراحی یک بروشور خوب و کاربردی را پوشش میدهد. نکات بیان شده در این مقاله مربوط به فرایند قبل از طراحی بروشور می باشد. اما اینکه در حین طراحی بروشور باید به چه نکاتی توجه شود یا اینکه بعد از اتمام فرایند طراحی بروشور چه باید کرد سوالاتی هستند که در ادامه این مقاله و در قسمت دوم به آن پاسخ خواهیم داد.

کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به سل گرافیک میباشد